Dydaktyka etyki: język etyki 03-DJE-12PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- źródła; etyka klasyczna i jej specyfika leksykalna; termini technici i sententiae pochodzenia greckiego i łacińskiego, przykładowo: ethos, aidos/eidos na przykładzie dobra (a ideał), arete, heroizm; praxis, thesis/tetyczność; nomos; nomothesis; phronesis, axia/aksjologia, demos, demokracja; polis, cosmopolis; logos, mythos; zoon logon echon; skepsis; episteme, doxa, hedone; anima, animal rationale, animal sociale, societas, civitas; virtu; złoty środek/golden rule; mos, mores; vis moralis, voluntas; anthropos i humanitas; dignitas i humanitas; autos/autor; auctoritas i pochodne; potestas; facultas; iustitia, principium, ius naturale, positivum, status naturalis, status civilis; societas; summum bonum; malum; conscientia, synderesis, scholastyka, metafizyka,
- etyka nowożytna i jej specyfika leksykalna; contrat social, kontraktualizm, volonté générale, etyczność/Sittlichkeit, ewolucja sumienia; podmiot i upodmiotowienie; rozsądek, rozum, rozumność i rozumowanie; powinność, obowiązek, zobowiązanie, samozobowiązanie, deontologia; supererogacja; metafizyka moralności; imperatyw kategoryczny i hipotetyczny; maksyma; podzielanie a uniwersalność; autoteliczne/instrumentalne; arbitrium brutum, a. liberum, liberalizm; samowola a samostanowienie; autonomia jako prawodawstwo moralne; pobudka; samowiedza i samoświadomość; sentyment, pasja, emocja, uczucie; subiektywny – intersubiektywny – powszechny; sensus communis; paradoksalność (na przykładzie ‘aspołecznej towarzyskości’); legalność, legitymizacja; wzajemne uznanie (zwrotność); słowo a pojęcie w filozofii; „życie pojęcia” na przykładzie Platońskiej idei i Heglowskiej etyczności; transcendentalizm; imperatyw kategoryczny i hipotetyczny; wartość i aksjologia; wina; zasługa; kara, sankcja, zadośćuczynienie; sankcja; rachunek utylitarystyczny i użyteczność; ryzyko; konsekwencja; dogmatyzm; fundamentalizm, absolutyzm; relatywizm; dyskurs, dialog, deliberacja; konsens, dyssens; reguła, konwencja, pryncypium, zasada; priorytet, prima facie; predyspozycja, dyspozycja, mysł i zmysł; władze umysłowe i władze rozumu (facultas po raz wtóry); dualizm; przewartościowanie wartości a relatywizm,
- specyfika leksykalna etyki współczesnej i najnowszej, np. byt/fakt-powinność; dobro i dobry w sensie pozanaturalnym i naturalnym; decyzja i rozstrzygnięcie; osąd i sąd; norma i normatywność; deskryptywny i preskryptywny; prawdziwość a słuszność; konwencja i konwencjonalizm; linguistic turn; pragmatic turn; analityczna etyka; metaetyka; intencja, intencjonalność; epoché; Existenz; egzystencjał; podmiot i ja moralne; osoba; agent, agency; Inny; odpowiedzialność i responsywność; prima facie; relatywizm etyczny i metaetyczny; dilemma; sacrficial dilemma; racjonalność a triage; akt mowy; lokucja, illokucja, perlokucja, performatyw; działanie komunikacyjne; dyskurs i dyskursywność; racjonalność komunikacyjna; legitymizacja; zasłona niewiedzy; validity claim; ‘władze dyskursu’; kompetencja moralna a kompetencja etyczna; afekt i kognicja moralna,
- poprawne używanie wyrażeń i sentencji, znaczenie i sens; domyślność i dosłowność; obrazowość, metafora i przypowieść a pojęcie filozoficzne;
zachowania językowo-komunikacyjne w filozofii i edukacji filozoficzno-etycznej; słowo a pojęcie („piekło języka”, L. Wittgenstein); wzroko- a logocentryzm; żywa mowa (dire) a wytwór mowy (le dit); zapytywanie i kwestionowanie; rozmowa jako sensotwórcza interakcja; polisemia, relatywizm językowy; język filozofii a język naturalny; komunikacja z laikiem; komunikacja z dzieckiem jako myślącym (akwizycja języka, rozumienie domyślne); wyobraźnia, metafora, obraz w ‘daniu do zrozumienia’. “Się” mówi, “ja” mówię, tekst mówi za siebie?.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie specyfikę leksykalną etyki klasycznej, w tym terminy techniczne i sentencje pochodzenia greckiego i łacińskiego,
- zna i rozumie specyfikę leksykalną etyki nowożytnej,
- zna i rozumie specyfikę leksykalną etyki współczesnej i najnowszej,
- potrafi prawidłowo korzystać z zasobów leksykalnych poznanych na zajęciach,
- identyfikuje główne wyzwania i problemy zachowań językowo-komunikacyjnych w filozofii. Słowo a pojęcie w filozofii („piekło języka”, L. Wittgenstein); wzroko- a logocentryzm. Żywa mowa (dire) a wytwór mowy (le dit). Cisza i milczenie jako znaczące. Działanie wiedzo- i sensotwórcze a wiedza i sens. Śmierć autora. Translacja. Desygnacja i przekaz ‘na dystans’ – język w czasach zarazy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): rzetelne przygotowanie leksykonu wg wskazówek prowadzącego, dokument pracy zbiorowej i samoocena (wkład proporcja aktywnej pracy i współpracy).
dobry plus (+db; 4,5): udział proporcjonalny.
dobry (db; 4,0): udział proporcjonalny.
dostateczny plus (+dst; 3,5): w proporcji do innych mniejszy udział.
dostateczny (dst; 3,0): w proporcji do innych nikły udział.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak udziału/wkładu pracy.
Literatura
Zalecana literatura:
Mortimer J. Adler, Charles van Doren, How to read a book. The classic guide to intelligent reading, New York – London – Toronto 1967.
Karl-Otto Apel et al., „Praktische Philosophie/Ethik“, 1-2, Frankfurt/M. 1980.
John L. Austin, „Mówienie i poznawanie“, Warszawa 1993.
Andreas Arndt, „Nigdy nie byliśmy podmiotami”, w: E. Nowak (red.), Recepcja i oddziaływanie Marka Siemka w Europie, Warszawa 2019, s. 217-326.
Rudolf Eisler, Kant-Lexikon, Hildesheim 1993.
Wolfram Hogrebe, „Frege jako hermeneuta“, w: E. Nowak (red.), Recepcja i oddziaływanie…, s. 157-178.
Otfried Höffe, Lexikon der Ethik, München 1977-2019
Piotr W. Juchacz, „Sokrates. Filozofia w działaniu”, Poznań 2004.
Ewa Nowak, Karolina Cern, Ethos w życiu współczesnym, Warszawa 2008/11.
Stephen Pinker, „Piękny styl”, Sopot 2016 (‘kto napisał te bzdury?’).
Marek H. Siemek, „Wykłady z filozofii nowoczesności”, Warszawa 2012.
Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Marian Wesoły, „Ethos w filozofii helleńskiej”.
Jan Woleński, Epistemologia, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: