Dydaktyka historii cz. 2 - wykład 03-DHW-r1HSDU-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- historyczna zmienność celów edukacji historycznej w perspektywie XVIII-XXI wieku,
- kształcenie świadomości historycznej i elementy myślenia historycznego uczniów w szkolnym przekazie dydaktycznym i podręcznikowym na poziomie szkół ponadpodstawowych,
- strategie i metody oraz techniki kształcenia historycznego w szkołach ponadpodstawowych,
- struktura lekcji (tradycyjnej i kreatorskiej) z perspektywy kształcenia problemowego,
- kształcenie pojęć historycznych - metody i techniki wyjaśniania oraz utrwalania pojęć na poziomie szkoły ponadpodstawowej,
- projekt edukacyjny i jego odmiany w szkole ponadpodstawowej - droga kształcenia samodzielności poznawczej i samodzielnej organizacji pracy a praca zespołowa,
- środki dydaktyczne w edukacji historycznej: literatura, fotografia,
- rola muzeum w edukacji - odmiany narracji muzealnej, współczesne problemy animacji kultury historycznej,
- ewaluacja i ocena,
- przygotowanie do przeprowadzenia wycieczki historycznej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna obowiązującą „Podstawę programową kształcenia”, pod kątem realizacji zadań edukacji historycznej w szkole ponadpodstawowej oraz projektowania celów operacyjnych wybranej jednostki lekcyjnej,
- zna podstawowe kategorie myślenia historycznego jako zmieniającej wraz z rozwojem nauki historycznej kompetencji edukacji historycznej,
- utrwala znajomość pojęć i terminów historycznych właściwych dla szkoły ponadpodstawowej,
- zna adekwatne do zadań edukacyjnych strategie, metody i techniki nauczania historii na poziomie szkoły ponadpodstawowej,
- zapoznaje cele i zasady wizualizacji oraz multimediatyzacji jako strategii kluczowych we współczesnej edukacji historycznej,
- wie jak stosować zróżnicowane źródła wiedzy historycznej (w tym materiały wizualne) na lekcjach historii na poziomie edukacji w szkole ponadpodstawowej,
- wie jak analizować i oceniać zawartość merytoryczną i dydaktyczną podręczników szkolnych do historii,
- zna etapy realizacji metody projektu i potrafi sformułować instrukcje do projektu badawczego/działania lokalnego o tematyce historycznej,
- dostrzega konieczność realizacji zajęć pozaszkolnych w placówkach edukacyjnych (muzeum, archiwum) i form pracy pozalekcyjnej (wycieczka).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, od 100 do 90% pkt. na teście i podczas egzaminu ustnego.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza i umiejętności, od 90 do 80% pkt. na teście i podczas egzaminu ustnego.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza i umiejętności, od 70 do 80% pkt. na teście i podczas egzaminu ustnego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza i umiejętności, od 60 do 70% pkt. na teście i podczas egzaminu ustnego.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza i umiejętności, od 50 do 60 % pkt. na teście i podczas egzaminu ustnego.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza i umiejętności, poniżej 50 % pkt. na teście i podczas egzaminu ustnego.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura podstawowa (obowiązkowa):
J. Maternicki (red.) Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny, Warszawa 2004
E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008;
A. Zielecki, Wybrane zagadnienia z dydaktyki historii, Kraków 2007;
M. Kujawska, Problemy współczesnej edukacji historycznej, Poznań 2001;
Współczesna edukacja historyczna. Doświadczenia. Oczekiwania, pod red. J. Budzińskiej i J. Strykowskiej, Poznań 2015.
Literatura uzupełniająca (fakultatywna):
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, przekł. K. Kruszewski, Warszawa 1995.
E. De Bono, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Warszawa 1996.
E. Brudnik, A. Moszczeńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Cz. 2, Kielce 2002.
J. Chodnicki, M. Gronas, A. Kołodziejczyk, J. Królikowski, Ocenianie. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych, CODN, Warszawa 1999.
J. Budzińska, Historia w obrazach, czyli szkolne spotkania ze źródłem ikonograficznym, [w:] „Powtórka przed…”. IV spotkania z historią dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Informator Instytutu Historii UAM, red. J. Dobosz, D. Konieczka-Śliwińska, Poznań 2010, s. 119-128.
T. Buksiński, Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Warszawa 1992.
D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, przekł. B. Piątek, Kraków 2004.
T. B. Buzan, Mapy twoich myśli, Łódź 1999.
B. Celarek, M. Dąbrowski, B. Jankowski, D. Obidniak, J. Żmijewski, Projektowanie, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych, Wyd. CODN, Warszawa 1999.
M. Giermakowski, Źródła historyczne w edukacji szkolnej, Lublin 1999.
B. Jakubowska, Metodologiczny wstęp do pracy ze źródłem historycznym, [w:] „Wiadomości Historyczne”, 2000/1.
D. Konieczka-Śliwińska, Retoryka we współczesnych szkolnych podręcznikach historii, Poznań 2001.
J. Królikowski, Projekt edukacyjny, Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych, CODN, Warszawa 2000.
M. Kujawska, Problemy współczesnej edukacji historycznej, Poznań 2001.
B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991.
B. Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
Nauczyciel historii – ku nowej formacji dydaktycznej, M. Kujawska (red.), Poznań 1996.
W. Strykowski, Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia multimedialnego, Warszawa 1994.
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998.
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Poznań 2001.
P. Unger, O roli obrazów w przybliżaniu przeszłości uwag kilka, [w:] „Wiadomości Historyczne”, 1994/5.
B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: