Dydaktyka historii cz. 2 - ćwiczenia 03-DHC-r1HSDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- prawne i merytoryczne podstawy przeprowadzania egzaminu maturalnego,
- stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja a kształtowanie wrażliwości historycznej uczniów z uwzględnieniem aksjologicznego wymiaru historii szkolnej,
- uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (uczeń zdolny, uczeń z dysfunkcjami; podstawy prawne, nauczanie/uczenie się formalne i nieformalne),
- formy zajęć lekcyjnych/pozalekcyjnych, rozwijających zainteresowania historyczne uczniów z zakresu edukacji historycznej w szkole ponadpodstawowej (konkursy historyczne, olimpiada historyczna, szkolne koło historyczne, muzeum, teatr, inne).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna podstawy prawne i merytoryczne przeprowadzania egzaminu maturalnego z historii i krytycznie analizuje wybrane arkusze maturalne,
- rozróżnia pojęcia „stereotyp”, „uprzedzenie”, „dyskryminacja” i kształtuje wrażliwość historyczną uczniów ze względu na aksjologiczny wymiar szkolnej edukacji historycznej w szkole ponadpodstawowej,
- samodzielnie opracowuje prezentację/referat/wystąpienie na tematy związane z nauczaniem/uczeniem się historii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie historii,
- samodzielnie opracowuje prezentację i referat/wystąpienie na tematy związane z różnymi formami zajęć lekcyjnych/pozalekcyjnych, rozwijających zainteresowania historyczne uczniów z zakresu edukacji historycznej w szkole ponadpodstawowej (konkursy historyczne, olimpiada historyczna, szkolne koło historyczne, muzeum, teatr, inne).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
Machałek M., Usowicz J., Jak pracować z uczniem zdolnym? Poradnik dla nauczycieli historii, Warszawa 2013.
Choińska-Mika J., Lorenc J., Mrozowski K., Oniszczuk A., Staniszewski J., Starczynowska K., „Dobre praktyki w nauczaniu historii. Raport z badania jakościowego, Warszawa 2014 (w tym: Kodeks dobrych praktyk oraz Zasady upowszechniania dobrych praktyk).
„Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne”, Warszawa 2005.
Strona internetowa Olimpiady Historycznej: http://olimpiadahistoryczna.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: