Dydaktyka etyki: gry i strategie logiczne 03-DGS-12PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie podstawowej terminologii z zakresu struktury oraz historii klasycznych gier i diagramów logicznych,
- wprowadzenie do teorii pytań: budowa pytań, klasyfikacja pytań, pytania poprawnie zbudowane, pytania rozstrzygnięcia,
- modele sytuacji konfliktowych, strategie postępowania; hierarchia możliwych rozwiązań,
- dynamika postaw aksjologicznych; hierarchie wartości, konflikty hierarchii wartości,
- modele sytuacji dialogicznych w kontekstach społecznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi opisać strukturę oraz historię klasycznych gier logicznych i diagramów logicznych oraz konstruować gry i zabawy strategiczne w ramach dydaktyki etyki,
- potrafi stawiać trafne pytania oraz efektywnie pozyskiwać adekwatne rozstrzygnięcia, zdaje sobie sprawę z fundamentalnej roli logiki i poprawności myślenia w dialogu,
- potrafi samodzielnie ocenić stopień złożoności trudności problematyki, zna podstawowe typy wnioskowań oraz błędy w rozumowaniach,
- potrafi systematycznie zrekonstruować strukturę sytuacji problemowych, jasno i bez uprzedzeń sformułować zagadnienia problemowe,
- potrafi samodzielnie opracować scenariusze dydaktyczne do lekcji oraz warsztatów z wykorzystaniem diagramów i gier logicznych,
- jest gotów sprawnie i skutecznie modelować sytuacje konfliktowe ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania optymalnych rozwiązań, zwracając uwagę na rzeczowość argumentacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (W), umiejętności (U) i kompetencje społeczne (K): efektywna realizacja 100% zadań i ćwiczeń podczas zajęć, wykonanie scenariusza albo organizacja sesji lub turnieju gier i strategii logicznych.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra W, U i K: efektywna realizacja 90% zadań, wykonanie scenariusza albo organizacja sesji lub turnieju gier i strategii logicznych.
dobry (db; 4,0): dobra W, U i K: efektywna realizacja 80% zadań j.w.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca W, U, K, z lukami i brakami: efektywna realizacja 70% zadań j.w.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca W, U i K, ze znacznymi lukami i brakami: efektywna realizacja minimum 60% zadań (albo scenariusz, albo sesja).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca W, U, K: realizacja poniżej 60% zadań (niespełnienie minimum 60% kryteriów oceny).
Literatura
Zalecana literatura:
Ajdukiewicz K, Logika Pragmatyczna, Warszawa, PWN, 1963.
Bocheński J. M. Podręcznik mądrości tego świata, Kraków, Philed, 1993 (fragmenty).
Dewey J., Jak myślimy?, Warszawa, Ediciones Altaya Polska & DeAgostini Polska, 2002 (fragmenty).
Leśniewski P., Społeczeństwo dialogu, Poznań, Kontekst, 2014 (fragmenty).
Schopenhauer A., Erystyka sztuka prowadzenia sporów, Gliwice, Helion, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: