Dydaktyka etyki cz. 2 - wykład 03-DEW-r1PFDU-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- metody i techniki nauczania etyki na poziomie ponadpodstawowym i ich samodzielna adaptacja dla potrzeb nauczyciela lub praktykanta,
- diagnoza i analiza typowych i nietypowych trudności dydaktycznych w procesie przyswajania zagadnień przedmiotowych i rozwijania umiejętności przez ucznia szkoły ponadpodstawowej,
- etyczne i socjologiczne aspekty i wyzwania pracy dydaktycznej z uczniami szkoły ponadpodstawowej,
- samodzielna, z użyciem argumentacji czerpanej z szkół etyki, interpretacja aktualnych problemów dziedzinowych i problemów moralnych, etycznych, społeczno-etycznych, politycznych i bieżących wyzwań globalnych, interesujących uczniów szkoły ponadpodstawowej (kryzys ekologiczny, epidemia, cierpienie zwierząt, rażąca niesprawiedliwość, wykluczenie itp.),
- metody i techniki nauczania etyki na poziomie ponadpodstawowym i samodzielnie je adaptuje dla użytku w działalności nauczyciela lub praktykanta.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- w szerokim zakresie opanował metody i techniki nauczania etyki na poziomie ponadpodstawowym i samodzielnie je adaptuje dla użytku w działalności nauczyciela lub praktykanta
- potrafi dokonać diagnozy i analizy typowych i nietypowych trudności dydaktycznych w procesie przyswajania zagadnień przedmiotowych i rozwijania umiejętności przez ucznia szkoły ponadpodstawowej
- potrafi określić etyczne aspekty i wyzwania pracy dydaktycznej z uczniami szkoły ponadpodstawowej
- samodzielnie i z użyciem argumentacji czerpanej z rozmaitych szkół społecznych interpretować aktualne problemy dziedzinowe i problemy moralne, etyczne, społeczno-etyczne, polityczne i bieżące wyzwania etyczne na świecie, interesujące uczniów szkoły ponadpodstawowej (kryzys ekologiczny, epidemia, rażąca niesprawiedliwość, itp.)
- w szerokim zakresie opanował metody i techniki nauczania filozofii jako wyjściowej domeny, z której wywodzi się etyka, na poziomie ponadpodstawowym i samodzielnie je adaptuje dla użytku w działalności nauczyciela lub praktykanta.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre przygotowanie z bieżących zagadnień i lektur; pełny udział w ćwiczeniach, treningach i zajęciach metodycznych; kompletna wiedza i wykonanie zadań.
dobry plus (+db; 4,5): niepełne przygotowanie, niepełny udział.
dobry (db; 4,0): niezbyt gruntowna znajomość zagadnień; niezbyt staranne wykonanie zadań.
dostateczny plus (+dst; 3,5): znacząco gorsze przygotowanie, luki w wiedzy, częściowe wykonanie zadań, nieobecności (learning-by-doing oznacza, że uczymy się poprzez praktykowanie i nie da się uzyskać pewnych sprawności poprzez lekturę i jej streszczanie).
dostateczny (dst; 3,0): w większości nieprzygotowanie do zajęć, niewykonanie połowy zadań; znikoma lub powierzchowna wiedza.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzygotowanie, niewykonanie zadań, poniżej 60% wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Nowak, „Ethics in progres – Postępy w etyce – podręcznik dla nauczycieli etyki” online (2010, repozytorium AMUR, t. 1-2).
Materiały treningowe (pakiet dla każdego studenta): prof. E. Nowak.
portal edukacyjny: www.etykawszkole.pl – Zapoznaj się z budową rozkładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: