Dydaktyka etyki: drama 03-DED-31PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawy teoretyczne metody dram i kluczowe znaczenie wyobraźni twórczej; drama w edukacji humanistycznej; kreatywność i autopoiesis; geneza i historia dramy,
- techniczne i praktyczne aspekty dramy,
- umysł ucieleśniony, schemat ciała i jego plastyczność; umysł ucieleśiony rozszerzony, narzędzie, instrument, gest znaczący, choreografia, koordynacja i synchronizacja,
- celowość i struktura dramy,
- sztuka i codziennośc jako źródło inspiracji,
- praktyczne i organizacyjne aspekty działania metodą dramy,
- konstruowanie i realizacja wybranych scenariuszy dramowych z elementami psychodramy m.in. drama społeczna, drama literacka, drama filozoficzna,
- analiza i projektowanie interakcji międzyludzkich z użyciem dramy,
- znaczenie dramy w heurystyce problemów społecznych i egzystencjalnych współczesnego człowieka, pomocnej w nauczaniu przedmiotów etyka i filozofia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna podstawy teoretyczne metody dramy i psychodramy jako narzędzi edukacji humanistycznej,
- zna strukturalne, techniczne i praktyczne aspekty dramy jako manifestacji znaczącej,
- zna i rozumie pojęcie umysłu ucieleśnionego w kontekście inteligentnej ekspresji,
- zna cele stosowania dramy i pokrewnych metod kreatywnych w edukacji humanistycznej,
- potrafi czerpać inspiracje choreograficzne z obserwacji ludzkich gestów, mimiki, motoryki; z literatury, teatru, filmu, sztuk plastycznych, pantomimy, baletu, body artu, itd.,
- potrafi samodzielnie skonstruować i zrealizować innowacyjny scenariusz zajęć z wykorzystaniem wybranych metod kreatywnych (drama społeczna, literacka, teatralna, estetyczna, drama inscenizująca/wizualizująca przesłanie etyczne, społeczne, filozoficzne),
- ma umiejętność organizacji procesu uczenia z użyciem dramy i technik pokrewnych,
- potrafi analizować i projektować interakcje nauczyciel-uczeń i uczeń-uczeń w kontekście dramy i innych kreatywnych metod pokrewnych,
- ma umiejętność stosowania technik dramy jako narzędzi heurystycznych niezbędnych w rozumieniu ważnych problemów współczesnego człowieka (np. przemocy, niepełnosprawności, potrzeby pomocy, itd.).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (W), umiejętności (U) i kompetencje społeczne (K): znakomita znajomość zagadnień podczas zaliczenia przedmiotu, efektywna realizacja 100% ćwiczeń/przygotowania scenariusza, niemal pełna obecność na zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra W, U i K: do 90% znajomości zagadnień i przygotowania z ćwiczeń, brak nieusprawiedliwionych nieobecności.
dobry (db; 4,0): dobra W, U i K: do 80% znajomości zagadnień i przygotowania z ćwiczeń.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca W, U, K: do 70% j.w., liczne nieobecności.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca W, U i K: do 60% j.w., liczne nieusprawiedliwione nieobecności.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca W, U, K: co najwyżej 50% wiedzy i przygotowania z ćwiczeń, bardzo liczne nieobecności.
Literatura
Zalecana literatura (wybrane fragmenty, wskazane w trakcie zajęć):
Bielańska A., Teatr, który leczy. Wyd. UJ, Kraków 2002.
Czapów G., Psychodrama. PWN, Warszawa 1977.
Dziedzic A., Drama a wychowanie, Warszawa 1999.
Dziedzic A., Drama w szkole podstawowej, Warszawa 1998.
Grotowski J., Teksty z lat 1965-1969. Wybór. Wrocław 1999.
Michałowska D.A., Edukacja demokratyczna a kreatywność, w: „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna”, (red. naukowa tomu A. Malitowska), t. 2, nr 1, 2013, s. 58-71, Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań. https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/11463/1/04-Danuta%20A.%20Michałowska.pdf
Michałowska D. A., Development of cognitive abilities and psychosocial competences through drama, w: M. Furmanowska (red.), Art in education and therapy. Sztuka w wychowaniu i terapii, Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2014, s. 187-209.
Michałowska D. A., Drama i psychodrama w nauczaniu filozofii i etyki, w: D. Michałowska, S. Krzyśka (red.), Zeszyty Filozoficzne, nr 14-15.
Idem, Filozofia a edukacja. Etyka a edukacja, Wyd. Naukowe Bogucki, Poznań 2009, s. 292-307. Książka w formacie pdf, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/7766
Michałowska D. A., Kształtowanie wrażliwości na wartości etyczne metodami dramy i psychodramy, w: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku, Wyd. Impuls, Poznań – Kraków 2010, s. 577-592.
Michałowska D. A., Od wrażliwości estetycznej do wrażliwości intelektualnej, w: S. Krzyśka, R. Kubicki, D. Michałowska (red.), Filozoficzne konteksty edukacji artystycznej, Wyd. WNS UAM, Poznań 2011, s. 71-90. Książka w formacie pdf, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/5026 http://hdl.handle.net/10593/5026
Michałowska D. A., Drama w edukacji etycznej, w: Edukacja Etyczna, nr 3/2012 http://www.edukacjaetyczna.pl/
Michałowska D. A., Drama - twórczość – edukacja etyczna, w: M. Cylkowska-Nowak, J. Imielska, E Kasperek-Golimowska (red.), Podmiot. Sztuka - terapia - edukacja: między teorią a praktyką, Wyd. Uniwersytetu Medycznego, Poznań 2011, s.199-218.
Michałowska D. A., Drama w edukacji, Poznań 2008.
Nowak E., „Schemat ciała i obraz ciała” (na podst. tejże, Advancing the human self, Peter Lang 2020).
Nowak E., „Antropologia niepełnosprawności”, Ruch Filozoficzny, vol. 3 (2017), s. 137-157. DOI: 10.12775/RF.2017.027
Olimkiewicz E. (red.), Warsztaty edukacji twórczej. Wrocław 2001.
Pankowska K., Drama - zabawa i myślenie, Warszawa 1990.
Pankowska K., Edukacja przez dramę, Warszawa 1997.
Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.
Radzik A. (red.), Pogranicza - literatura, teatr i psychiatra. Polsko-niemiecki bilans badań naukowych i doświadczenia praktycznego. Kraków 2001.
Reichel G., Rabensteina R., Thanhoffer M., Grupa i ruch, Warszawa 1997.
Roine E., Psychodrama. O tym, jak grać główną rolę w swoim życiu. Warszawa 1999.
Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: