Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego 03-CZJ-13JPO
Treści kształcenia:
- historia certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego,
zadania Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
- ujednolicenie nazewnictwa poziomów zaawansowania zgodnie z zaleceniami Rady Europy, wyodrębnienie w polskim systemie trzech poziomów zaawansowania B1, B2, C2;
- definicja testów biegłości, budowa egzaminu, cele i zasady przeprowadzania egzaminów państwowych, charakterystyka kandydatów zdających egzaminy;
- certyfikat jako dokument poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego a podstawy prawne;
- opis ogólnej kompetencji językowej, a także wykaz wymagań szczegółowych (oparty na zaleceniach Rady Europy) dla aktualnych poziomów zaawansowania (B1, B2, C2) oraz sprawności, którymi są: rozumienie ze słuchu, poprawność gramatyczna, rozumienie tekstów pisanych, pisanie i mówienie;
- wykaz funkcji i pojęć językowych, wykaz tematyczny oraz wykaz zagadnień gramatycznych i składniowych dla poziomów językowych B1, B2, C2;
- techniki zdawania egzaminu, typy i rodzaje zadań egzaminacyjnych, kryteria oceny prac pisemnych i ustnych;
- dobór materiałów dydaktycznych służących kształtowaniu umiejętności zdających.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia słuchacz:
- zna genezę polskiego systemu certyfikacji i rozumie rolę Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego w tworzeniu tego systemu;
- zna i efektywnie wykorzystuje w toku nauczania języka polskiego jako obcego terminologię używaną w polskim systemie certyfikacji;
- umie określić, czym są testy biegłości, potrafi korzystać z opisów kompetencji szczegółowych dla poszczególnych sprawności
posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem opracowań teoretycznych i podręcznikowych, rozumie przydatność Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w tworzeniu polskiego systemu certyfikacji, zna podstawowe publikacje wydane staraniem Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
- zna i rozumie cele egzaminów państwowych oraz ich budowę;
- potrafi znaleźć ogólne informacje dla zdających, umie znaleźć i krytycznie ocenić dostępne materiały glottodydaktyczne, uwzględniając potrzeby zdających.
Kryteria oceniania
– obecność i aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
– poprawność zadań domowych;
– poziom pracy zaliczeniowej.
Literatura
Achtelik A., Hajduk-Gawron W., Madeja A., Świątek M., Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1, Kraków 2012,
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, przeł. W. Martyniuk, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2003.
Martyniuk W., Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.
Przykładowe testy dla poziomu podstawowego, średniego ogólnego i zaawansowanego, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003.
Przewodnik po egzaminach certyfikatowych, red. A. Seretny, E. Lipińska, Universitas, Kraków 2005.
Seretny A., Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego – polskie testy biegłości, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Certyfikatowe egzaminy z języka polskiego jako obcego, s. 299-301).
Standardy wymagań egzaminacyjnych, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: