Cyceron i retoryka 03-CR-22KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- ogólna charakterystyka epoki,
- antyczna teoria retoryczna,
- językoznawstwo, encyklopedyzm,
- praktyka oratorska.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wyjaśnia najważniejsze zjawiska historyczne, polityczne i literackie związane z epoką cycerońską,
- dokonuje klasyfikacji genologicznej omawianych tekstów, identyfikując oraz analizując nurty i tendencje występujące w literaturze omawianej epoki,
- zna najbardziej reprezentatywne utwory dla omawianego gatunku i epoki, i umie wskazać ich autora,
- analizuje i interpretuje wybrane utwory czytane na zajęciach, formułuje najważniejsze zagadnienia i problemy związane z tymi tekstami,
- porównuje sposób ujęcia i funkcjonowanie tego samego tematu, wątku czy motywu w różnych utworach retorycznych ilustrując swoje wywody odpowiednimi przykładami.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z twórczością retoryczną, zwłaszcza Cycerona; znakomita znajomość życia i twórczości autorów, znakomita znajomość treści utworów, znakomita umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych twórczością retoryczną, zwłaszcza Cycerona; bardzo dobra znajomość życia i twórczości autorów, bardzo dobra znajomość treści utworów, bardzo dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cch gatunkowych omawianych tekstów.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z twórczością retoryczną, zwłaszcza Cycerona; dobra znajomość życia i twórczości autorów, dobra znajomość treści utworów, dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z twórczością retoryczną, zwłaszcza Cycerona; zadowalająca znajomość życia i twórczości autorów, zadowalająca znajomość treści utworów, zadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
dostateczny (dst; 3,0): średnio zadowalająca znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z twórczością retoryczną, zwłaszcza Cycerona; średnio zadowalająca znajomość życia i twórczości autorów, średnio zadowalająca znajomość treści utworów, średnio zadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z twórczością retoryczną, zwłaszcza Cycerona; niezadowalająca znajomość życia i twórczości autorów, niezadowalająca znajomość treści utworów, niezadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczą
Literatura
Zalecana literatura:
Źródła:
a) w języku oryginału i dwujęzyczne:
Ad C. Herennium de ratione dicendi, ed. H. Caplan, London-Cambridge (Mass.) 1964.
M. T. Cicero, O mówcy, przeł., kom. i wst. opatrz. B. Awianowicz, Kęty 2010.
M. T. Cicero, Orator, ed. R. Westman, Leipzig 1980.
M. T. Cicero, De l’invention, texte établi et trad. G. Achard, Paris 1994.
M. F. Quintilianus, Institutio Oratoria, ed. M. Winterbottom, Oxford 1970.
Ponadto teksty są dostępne na portalu The Latin Library http://www.thelatinlibrary.com/
b) w przekładzie i wybory:
M. T. Cicero, Brutus, czyli o sławnych mówcach, przeł., wst. i przyp. opatrz. M. Nowak, Warszawa 2008.
M. T. Cicero, Mowy wybrane, Warszawa 1960.
M. T. Cicero, Pisma filozoficzne t 1-4, Warszawa 1960-1963 (seria BKF).
M. T. Cicero, Wybór pism naukowych, oprac. M. Plezia, Wrocław 1954 (seria BN).
Rzymska krytyka i teoria literatury, wybór, oprac. S. Stabryła, Wrocław 1983 (seria BN).
Opracowania:
K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977.
I. Lewandowski, Historiografia rzymska, Poznań 2007.
M. Nowak, Dialog „Brutus” Marka Tuliusza Cycerona jako dzieło krytycznoliterackie, Toruń 2006.
J. Wikarjak, Warsztat pisarski Cycerona, Poznań 1976.
S. Śnieżewski, Terminologia retoryczna w Institutio Oratoria Kwintyliana, Kraków 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: