Ćwiczenia paleograficzne dla zaawansowanych 03-CPZ-22KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- praktyczna umiejętność odczytywania dawnego tekstu rękopiśmiennego,
- ewolucja pisma łacińskiego na przestrzeni wieków,
- barchygrafia starożytna i średniowieczna,
- kanony pisma łacińskiego na przestrzeni wieków,
- epigrafika wieków dawnych,
- terminologia fachowa stosowana w paleografii.
W cyklu 2021/SL:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: - dostęp do platformy MS Teams - wideokonferencje, czat Formy i metody e-oceny: Podczas oceny zajęć pod uwagę będą brane następujące elementy: Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozpoznaje najważniejsze kanony pisma,
- rozwiązuje najważniejsze abrewiacje,
- odczytuje trudne rękopiśmienne teksty łacińskie,
- odczytuje i tłumaczy inskrypcje łacińskie,
- świadomie i trafnie posługuje się terminologią specjalistyczną.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów paleografii, trafna charakterystyka określonych typów pisma, bardzo dobre opanowanie terminologii fachowej, swobodne odczytywanie średnio trudnego tekstu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość problemów paleografii, w większości poprawna charakterystyka określonych typów pisma, na ogół dobre opanowanie terminologii fachowej, prawie swobodne odczytywanie średnio trudnego tekstu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problemów paleografii, w większości poprawna charakterystyka określonych typów pisma, najczęściej właściwe posługiwanie się terminologią fachową, odczytywanie z problemami średnio trudnego tekstu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość problemów paleografii, często poprawna charakterystyka określonych typów pisma, często właściwe posługiwanie się terminologią fachową, odczytywanie z dużymi problemami średnio trudnego tekstu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problemów paleografii, brak poprawnej charakterystyki określonych typów pisma, niewłaściwe posługiwanie się terminologią fachową, nieumiejętność odczytania średnio trudnego tekstu.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973, 2 wyd. Warszawa 2009.
W. Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 1951, 2 wyd. Kraków 2002; 2007.
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii (wiele wydań).
K. Górski, Neografia gotycka, 3 wyd. Warszawa 1978.
S. A. Porębski, Paleografia łacińska, podręcznik dla studentów, 2 wyd. Warszawa 2005.
M. Biniaś-Szkopek, M. Delimata, Ł. Skrzypczak, Podstawy paleografii łacińskiej. Skrypt dla studentów archiwistyki, Poznań 2007.
Dizionario di abbreviature Latine ed Italiane per A. Cappelli, Milano (wiele wydań).
T. Wierzbowski, Vademecum. Wykaz skrótów i słowniczek łacińsko-polski, Warszawa–Łódź 1984 (reprint wyd. z 1908).
F. Steffens, Paléographie latine, Trèves–Paris 1910 (wyd. on-line: http://www.archivi.beniculturali.it/Biblioteca/indexSteffens.html).
http://www.rzuser.uni-heidelberg.de/~bz7/links.html (wykaz stron z zasobami on-line).
Dodatkowa lista lektur oraz wykaz źródeł elektronicznych zostaną podane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: