Conversatorium Latinum 03-CLA-32KDL
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Conversatorium Latinum
2. Kod modułu kształcenia 03-CLA-32KDL
3. Rodzaj modułu kształcenia – obowiązkowy
4. Kierunek studiów – filologia: filologia klasyczna
5. Poziom studiów – I stopień
6. Rok studiów - III
7. Semestr –letni
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin – 30 konwersatorium
9. Liczba punktów ECTS - 2
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy (wykładowców) / prowadzących zajęcia
11. Język wykładowy - łaciński
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia
- zautomatyzowania słownictwa i gramatyki;
- kształcenie i rozwijanie produktywnych i receptywnych sprawności językowych (czytanie ze zrozumieniem tekstu w języku łacińskim, rozumienie ze słuchu, budowanie własnej wypowiedzi)
- rozwijanie znajomości idiomatyki klasycznej łaciny;
- rozwijanie umiejętności sporządzania po łacinie komentarza do tekstu łacińskiego;
- rozwijanie umiejętności parafrazowania tekstu;
- rozwijanie umiejętności preparacji (upraszczania) tekstu łacińskiego;
- rozwijanie umiejętności mediacyjnych w języku łacińskim;
2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- osiągnięte efekty kształcenia dla przedmiotu PNJ II (wstawić kod z USOS) lub ekwiwalentne
Treści kształcenia
Nazwa modułu kształcenia:
Symbol treści kształcenia* Opis treści kształcenia Odniesienie do efektów kształcenia modułu#
TK_01 czytanie ze zrozumieniem i odpowiedź na pytania do tekstu lub uzupełnienie zdań CL_01, CL_03, CL_06
TK_02 redagowanie streszczenia CL_02
TK_03 przygotowanie preparacji (uproszczenia) lub komentarza do tekstu CL_03
TK_04 interpretacja tekstu w języku łacińskim (dyskusja) CL_03, CL_04, CL_05, CL_06
TK_05 rozumienie ze słuchu CL_04, CL_05, CL_06
III. Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
Nazwa modułu (przedmiotu):
Symbol efektu kształcenia dla modułu * Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć# Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
CL_01 TK_01, TK_04, TK_05 konwersatorium, zadania ustne i pisemne poszerzające kompetencje czytania ze zrozumieniem tekstu w języku łacińskim kolokwium ustne
CL_02 TK_01, TK_02, TK_05 konwersatorium, zadania pisemne polegające na czytaniu ze zrozumieniem tekstu, jego interpretacja w języku łacińskim i redakcja streszczenia tegoż w języku łacińskim kolokwium ustne
CL_03 TK_01, TK_03, TK_05 konwersatorium, czytanie i interpretacja tekstu w języku łacińskim kolokwium ustne, praca pisemna
CL_04 TK_01, TK_04, TK_05 konwersatorium, czytanie i interpretacja tekstu w języku łacińskim kolokwium ustne
CL_05 TK_05, TK_04 konwersatorium, czytanie i interpretacja tekstu w języku łacińskim, dyskusja nad referatem (przygotowanym przez uczestnika zajęć lub wysłuchanym z nośnika audiowizualnego) kolokwium ustne, praca pisemna
CL_06 TK_05 konwersatorium, konwersatorium, czytanie i interpretacja tekstu w języku łacińskim, dyskusja nad referatem (przygotowanym przez uczestnika zajęć lub wysłuchanym z nośnika audiowizualnego) kolokwium ustne
* np. KHT_01 – kod modułu kształcenia wg tabeli w pkt. II 3 i w pkt. II 4
# np. TK_01 – symbol treści kształcenia wg tabeli w pkt. II 4
& Proszę uwzględnić zarówno oceny formujące(F) jak i podsumowujące(P)
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
2. Obciążenie pracą studenta (punkty ECTS)
Nazwa modułu (przedmiotu):
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności *
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta 1 – przygotowanie do zajęć 15
Praca własna studenta 2 – prace domowe 15
SUMA GODZIN 60
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2019/SL: |
Efekty kształcenia
3. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dla modułu kształcenia i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
Symbol
efektów
kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#
CL_01 czyta ze zrozumieniem wybrane fragmenty oryginalnego tekstu łacińskiego bez słownika, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07ł, K_W04,
pyta po łacinie o nieznane słownictwo lub zagadnienie gramatyczne
CL_02 redaguje po łacinie streszczenie fragmentu oryginalnego tekstu łacińskiego K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, K_W04
CL_03 parafrazuje, upraszcza, preparuje fragment tekstu używając różnych środków stylistycznych, korzystając przy tym z różnych pomocy naukowych K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, K_W04
CL_04 referuje w języku łacińskim zadany temat K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, KW_04
CL_06 rozumie ze słuchu w j. łac. K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, KW_04
Kryteria oceniania
5.0 – uczestnik zajęć znakomicie wykorzystuje posiadane kompetencje gramatyczne i leksykalne, potrafi w poprawny sposób zbudować skomplikowaną wypowiedź ustną i pisemną w języku łacińskim, poprawnie stosuje idiomatykę klasycznej łaciny, potrafi rozumieć trudny, oryginalny tekst łaciński bez używania słownika, potrafi poprawnie zapytać w jęz. łac. inną osobę o wyrazy (zdania) w tekście trudne lub niezrozumiałe
4.5 – uczestnik zajęć bardzo dobrze wykorzystuje posiadane kompetencje gramatyczne i leksykalne, potrafi w poprawny sposób zbudować średnio skomplikowaną wypowiedź ustną i pisemną w języku łacińskim, poprawnie stosuje idiomatykę klasycznej łaciny, potrafi rozumieć trudny, oryginalny tekst łaciński bez używania słownika, potrafi poprawnie zapytać w jęz. łac. inną osobę o wyrazy (zdania) w tekście trudne lub niezrozumiałe
4.0 – uczestnik zajęć dobrze wykorzystuje posiadane kompetencje gramatyczne i leksykalne, potrafi w poprawny sposób zbudować umierkowanie skomplikowaną wypowiedź ustną i pisemną w języku łacińskim, nienagannie stosuje idiomatykę klasycznej łaciny, potrafi rozumieć umiarkowanie trudny, oryginalny tekst łaciński bez używania słownika, potrafi w sposób komunikatywny zapytać w jęz. łac. inną osobę o wyrazy (zdania) w tekście trudne lub niezrozumiałe
3.5 – uczestnik zajęć zadowalająco wykorzystuje posiadane kompetencje gramatyczne i leksykalne, potrafi zbudować prostą wypowiedź ustną i pisemną w języku łacińskim, w sposób zadowalający posługuje się idiomatyką klasycznej łaciny, potrafi rozumieć prosty, oryginalny tekst łaciński bez używania słownika, potrafi w komunikatywny sposób zapytać w jęz. łac. inną osobę o wyrazy (zdania) w tekście trudne lub niezrozumiałe
3.0 – uczestnik zajęć średnio zadowalająco wykorzystuje posiadane kompetencje gramatyczne i leksykalne, nie potrafi zbudować poprawnie prostej wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku łacińskim, w sposób niezadowalający posługuje się idiomatyką klasycznej łaciny, ma problem ze zrozumieniem prostego oryginalnego tekstu łacińskiego bez używania słownika, nie potrafi w komunikatywny sposób zapytać w jęz. łac. inną osobę o wyrazy (zdania) w tekście trudne lub niezrozumiałe
2.0 – uczestnik zajęć nie wykorzystuje posiadanych kompetencji gramatycznych i leksykalnych, nie potrafi zbudować prostej wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku łacińskim, w sposób nie potrafi posługiwać się idiomatyką klasycznej łaciny, nie potrafi zrozumieć prostego oryginalnego tekstu łacińskiego bez używania słownika, nie potrafi w komunikatywny sposób zapytać w jęz. łac. inną osobę o wyrazy (zdania) w tekście trudne lub niezrozumiałe
Literatura
5. Zalecana literatura
- edycje tekstów antycznych z serii „Ad usum Delphini” (dostępne w google books),
- dzieła dowolnych pisarzy łacińskich (antycznych, renesansowych, neołacińskich – w tym współczesnych),
- suplementy podręcznika Lingua Latina per se illustrata H.H. Ørberga:
- P. Ovidii Nasonis – Ars amatoria ad usum discipulorum, Domus Latina MMX,
- Plauti Amphitryo, Domus Latina MMIII,
- P. Vergilii Maronis Aeneis – ibros I et IV ad usum discipulorum edidit H.H. Ørberg, Domus Latina MMVIII,
- Petronii Cena Trimalchionis ad usum discipulorum etc... Domus Latina MMIII
- C. Iulii Caesaris Commentarii de bello Gallico ex libris I, IV, V discipulis legenda edidit H.H. Ørberg, Domus Latina MMIII,
- Catilina – ex C. Sallustii Crispi de Catilinae Coniuratione Libro et M. Tulii Ciceronis Orationibus in Catilinam ad usum discipulorum edidit H.H. Ørberg, Domus Latina MMV,
- T. Lucretii Cari De rerum natura – locos selectos ad usum discipulorum etc... Edizioni Accademia Vivarium Novum MMXII,
- H. Menge, Repetitorium der lateinischen Syntax und Stilistik, Wolfenbüttel 1885.
- Materiały dostępne w internecie (podcasty), np. Latinitium (http://www.latinitium.com/podcastindex/)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: