Bałkanistyka w perspektywie narracji literackich i kulturowych 03-BPN-11BADM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym perspektyw i ujęć podmiotowych terminów takich, jak Bałkany i bałkanistyka; wskazanie ich definicji oraz miejsca w dyskursach imagologicznych,
- przedstawienie na poziomie podstawowym stanu badań nad imagologią bałkanistyczną; omówienie ich interdyscyplinarnego charakteru, związków z innymi dyscyplinami naukowymi,
- prezentacja na poziomie podstawowym katalogu najważniejszych tematów i problemów badawczych bałkańskich studiów narratologicznych i imagologicznych studiów bałkanistycznych oraz określenie ich związku z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi,
- przedstawienie i omówienie podstawowych lektur z imagologii i narratotogii bałkańskiej,
- prezentacja na poziomie podstawowym znaczenia narracji i dyskursów bałkanistycznych w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ukazanie ich specyfiki i wkładu w rozwój refleksji naukowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi przedstawić perspektywy i ujęcia definicyjne terminów takich, jak Bałkany i bałkanistyka; wskazać wartościujące definicje,
- posiada wiedzę o stanie narratologicznych badań bałkanistycznych, ich zakresie i obecnych w nich rozwiązaniach metodologicznych,
- potrafi wyjaśnić związki bałkanistycznych literaturoznawczych i kulturoznawczych problemów badawczych z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi,
- posiada wiedzę na temat podstawowych lektur z dziedziny narratologii, imagologii, kulturoznawstwa, antropologii i religioznawstwa w obszarze bałkanistyki,
- posiada umiejętność wskazania miejsca i znaczenia narracji bałkańskich w systemie dyskursów humanistycznych i społecznych; rozumie specyfikę imagologii bałkanistycznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych studiów bałkanistycznych, bardzo dobra umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych studiów bałkanistycznych, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych studiów bałkanistycznych, zadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych studiów bałkanistycznych, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych studiów bałkanistycznych, niezadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
Literatura
Zalecana literatura:
I. Čolović Ivan, Bałkany - terror kultury, tłum. M. Petryńska, Wołowiec 2007.
P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, tłum. M. Napiórkowski, Warszawa 2012.
J. Sujecka Jolanta, Bałkańskie miejsca pamięci. Pojęcie Macedonii w bułgarskiej i macedońskiej czasoprzestrzeni kulturowej, „Borussia” 37, 2006 s. 76–88.
J. Sujecka Jolanta, Konceptualizacje Bałkanów, [w:] Ukraińskie transgresje XX – XXI wieku. Uwolnić przyszłość od przeszłości? Uwolnić przeszłość od przyszłości? Kultura – Historia – Polityka, red. A. Matusiak, Wrocław–Lwów 2012, s. 62–71.
A. Assmann, Między historią a pamięcią, tłum. M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: