Bałkańskie przestrzenie kultury 03-BPK-22BADM
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie zaawansowanym kultury bałkańskiej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych zjawisk i kierunków rozwoju,
- prezentacja na poziomie zawansowanym poszczególnych tradycji budujących kulturę bałkańską; ukazanie najważniejszych elementów tych tradycji,
- prezentacja na poziomie zaawansowanym lokacji kultury bałkańskiej i jej odniesień wobec wschodniego i zachodniego kręgu cywilizacyjnego,
- ukazanie związków kultury bałkańskiej z różnych okresów jej rozwoju z analogicznymi okresami kultury europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych tradycji i kontekstów kulturowych na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych na Bałkanach z uwzględnieniem kontekstu europejskiego,
- prezentacja omawianych zjawisk i kontekstów kultury bałkańskiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie zaawansowanym definiować i opisywać podstawowe zjawiska, tradycje i konteksty kultury bałkańskiej; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu typologicznym,
- potrafi w sposób zaawansowany te zjawiska, tradycje i konteksty powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować,
- posiada umiejętność budowania syntezy kulturowej i historycznoliterackiej, odnajdywania zjawisk i odniesień w tekstach kultury, ilustrowania rozważań ogólnych przykładami z literatury i kultury,
- potrafi kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować określone zjawiska kultury bałkańskiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych kulturach europejskich,
- potrafi kompilować zdobytą na ćwiczeniach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować zjawiska kultury w odniesieniu do innych kręgów cywilizacyjnych,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych,
- potrafi analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty kultury, literackie i naukowe.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze, sztukach wizualnych, teatrze, muzyce) przestrzeni bałkańskiej, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej.
Literatura
Zalecana literatura:
B. Zieliński, Transformacje współczesnych serbskich autodefinicji kultury, [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. T I Transformacja, red. H. Janaszek-Ivaničkova, Warszawa 2005, s. 196–213.
M. Dąbrowska-Partyka, Literatura pogranicza. Pogranicza literatury, Kraków 2004, s. 240–248.
Swoje i cudze. Kategorie przestrzeni w literaturach i kulturach słowiańskich, tom 3: Słowiańszczyzna Południowa, Poznań 2005, s. 25–35.
Żeglarze pamięci. Antologia współczesnej literatury macedońskiej, red. B. Zieliński, L. Miodyński, Poznań 2009, s. 33–42.
M. Dyras, Zależność od historii jako czynnik świadomości zbiorowej, [w:] Kultury słowiańskie między postkomunizmem a postmodernizmem, pod red. M. Dąbrowskiej-Partyki, Kraków 2009, s. 63–74.
D. Gil, Serbska kultura początku XXI wieku w karnawałowym zwierciadle „świata na opak”, [w:] Kultury słowiańskie między postkomunizmem a postmodernizmem, pod red. M. Dąbrowskiej-Partyki, Kraków 2009, s. 99–118.
Tradycje pogranicza i przestrzenie tradycji. Od komunizmu do postkomunizmu i postkolonializmu, red. B. Zieliński, Poznań 2008, s. 83–92.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: