Kino europejskie: Brytyjskie kino społeczne 03-BKS-11FKMDM
Przebieg zajęć:
• Próba definicji kina społecznego, specyfika kina brytyjskiego (A Personal History of British Cinema by Stephen Frears)
• Omówienie tematów prac, które będą przygotowywać studenci.
• Kino dokumentalne wobec problemów społecznych: John Grierson (Poławiacze śledzi, Pieśń Cejlonu, Nocna poczta)
Literatura obowiązkowa:
Winston Brian, On nigdy nie użył słowa 'rewolucja', „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23 (jesień), s. 203-215.
• Kino dokumentalne wobec problemów społecznych: Humphrey Jennings (Dziennik dla Tymoteusza)
• Kino dokumentalne wobec problemów społecznych: Free Cinema (Lindsay Anderson: O Dreamland, Karel Reisz i Tony Richardson: Mama nie pozwala)
• Bunt bohaterów wczoraj i dziś (Tony Richardson: Miłość i gniew i Samotność długodystansowca)
Literatura obowiązkowa:
Majer Artur, Tony Richardson: psotnik kina, w: Autorzy kina europejskiego V, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2009
Lipka Krzysztof, Linia mety nie kończy biegu…Tony Richardson, Samotność długodystansowca, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53 (113), s. 6-26.
• Bunt bohaterów wczoraj i dziś (Lindsay Anderson: Sportowe życie i Jeżeli…., Ken Loach: Jestem Joe, Matthew Warchus: Dumni i wściekli)
Literatura obowiązkowa:
Klejsa Konrad, Paraboliczny dyskurs kontrkultury. O “Jeżeli…” Lindsaya Andersona, “Studia Filmoznawcze”, Wrocław 2001, s. 31-46
Klejsa Konrad, Lindsay Anderson: rozczarowanie idealisty, rozterki cynika, w: Autorzy kina europejskiego II, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2005, s. 9-34.
• Czy jest się z czego śmiać? Humor w kinie realizmu społecznego (John Schlesinger: Billy kłamca, Ken Loach: Jestem Joe i Ja, Daniel Blake, Mike Leigh: Nadzy, Matthew Warchus: Dumni i wściekli)
Literatura obowiązkowa:
Piskorz Artur, Kino organiczne Mike’a Leigh, Kraków 2016, s. 127-162 (rozdział o Nagich)
• Między kinem artystycznym a realizmem społecznym (Terence Davies: Dalekie głosy, spokojne życie)
Literatura obowiązkowa:
Oleszczyk Michał, Gorycz wygnania. Kino Terence’a Daviesa, Korporacja ha!art, Kraków 2008, s. 41-58 ( rozdział o filmie Dalekie głosy, spokojne życie).
• Konwencje gatunkowe a kino realizmu społecznego (Jack Clayton: Miejsce na górze, Ken Loach: Jestem Joe, Stephen Frears: Moja piękna pralnia)
Literatura obowiązkowa:
Kazana Bartosz, Stephen Frears. Moje piękne kino, w: Autorzy kina europejskiego V, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2009.
• Konwencje gatunkowe a kino realizmu społecznego (Stephen Daldry: Billy Eliott, Andrea Arnold: Fish Tank)
Literatura obowiązkowa:
Kosińska Karolina, „Billy Elliot” Stephena Daldry’ego, czyli androgyniczna alternatywa, „Kultura Popularna” 2002, nr 1, s. 141-148.
Preizner Joanna, Stephen Daldry: o pragnieniach (nie)spełnionych, w: Autorzy kina europejskiego VI, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Kino Rabid, Warszawa 2011, s.40-75.
Radkiewicz Małgorzata, "Tajemnicze kino" Andrei Arnold, „EKRANY” 2012, nr 1-2, s. 42-45.
• Bohater dziecięcy w kinie realizmu społecznego (Stephen Frears: Mały Liam, Kenneth Branagh: Belfast)
Literatura obowiązkowa:
Kazana Bartosz, Stephen Frears. Moje piękne kino, w: Autorzy kina europejskiego V, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2009.
• Bohater dziecięcy w kinie realizmu społecznego (Ken Loach: Kes, Andrea Arnold: Osa, Shane Meadows: This is England)
Literatura obowiązkowa:
Oleszczyk Michał, Ken Loach. Wiedz, co popierasz, w: Autorzy kina europejskiego. Tom V, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2009, s. 103-121.
Kosińska Karolina, Po czyjej jesteś stronie? Ken Loach jako autor i nie-autor, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 60, s. 183-194.
• Uciec, ale dokąd? (Jack Clayton: Miejsce na górze, Lindsay Anderson: Sportowe życie, Andrea Arnold: Fish Tank)
Literatura obowiązkowa:
Radkiewicz Małgorzata, "Tajemnicze kino" Andrei Arnold, „EKRANY” 2012, nr 1-2, s. 42-45,
• Test końcowy
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje związane z brytyjskim kinem społecznym, z wykorzystaniem różnych źródeł, a także formułować na tej podstawie krytyczne sądy,
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację filmów brytyjskiego kina społecznego, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki humanistyki (np. metodologii feministycznej), w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym,
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania na tej podstawie wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań,
- potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Sposób oceniania na podstawie:
Test
Praca pisemna (krytyczno-naukowa)
Aktywność w trakcie zajęć
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą kina brytyjskiego przedstawionego podczas zajęć w różnych aspektach (poświadczone testem końcowym), potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy, przygotować bardzo dobrą pracę pisemną oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina światowego. Jest bardzo aktywny na zajęciach. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą społecznego kina brytyjskiego (poświadczone testem końcowym), potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy, przygotować dobrą pracę pisemną oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina światowego.
dobry (db; 4,0): student prezentuje dobrą znajomość brytyjskiego kina społecznego (poświadczone testem końcowym), potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy, przygotować dobrą pracę pisemną oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina światowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje wiedzę dotyczącą kina brytyjskiego przedstawianego podczas zajęć w różnych aspektach (poświadczone testem końcowym) oraz przygotowuje stosowną pracę pisemną.
dostateczny (dst; 3,0): student prezentuje dostateczną znajomość kina brytyjskiego przedstawianego podczas zajęć w różnych aspektach (poświadczone testem końcowym) oraz oddaje we wskazanym terminie pracę pisemną.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy dotyczącej kina brytyjskiego przedstawianego podczas zajęć (poświadczone testem końcowym) oraz nie przygotowuje w wyznaczonym terminie pracy pisemnej.
Literatura
Podana przy tematach zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: