Bohater filmowy i literacki 03-BFL-31FKMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- dwa przeciwstawne modusy bohaterskie: od starożytności do czasów najnowszych (bohater tragiczny i komiczny),
- rozróżnienie bohatera literackiego i filmowego,
- bohater a tło opowieści, bohater a konstelacja postaci,
- wielkie postaci literackie, które naznaczyły refleksję nad bohaterem w badaniach naukowych: Hypatia, Falstaff, Don Juan, Faust, Pani Bovary,
- filmowa żywotność literackich pierwowzorów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe terminy wykorzystywane w badaniach tekstów kultury, głównie literackich i filmowych,
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student nie tylko potrafi wskazać główne linie rozwojowe postaci literackich i filmowych, lecz także świadom jest powiązań bohatera literackiego z eposem i dramatem; pod względem faz rozwoju bohatera literackiego orientuje się zarówno w czasach najnowszych, jak i w starożytności; ma jasną świadomość modusów bohaterskich, ich konkretnych reprezentacji i kontaminacji; potrafi synchronicznie i diachronicznie scharakteryzować wielkie postaci filmowe i literackie; dostrzega ich proweniencję historyczną i literacką.
dobry plus (+db; 4,5): student potrafi wskazać główne linie rozwojowe postaci literackich i filmowych; orientuje się w przebiegu faz rozwoju bohatera filmowego i literackiego; ma jasną świadomość modusów bohaterskich; potrafi synchronicznie i diachronicznie scharakteryzować wielkie postaci filmowe i literackie; dostrzega ich proweniencję historyczną i literacką.
dobry (db; 4,0): student potrafi wskazać główne linie rozwojowe postaci literackich i filmowych; orientuje się w przebiegu faz rozwoju bohatera filmowego i literackiego; ma jasną świadomość modusów bohaterskich; potrafi scharakteryzować wielkie postaci filmowe i literackie; dostrzega ich proweniencję historyczną i literacką.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student potrafi wskazać aspekty rozwoju bohaterów literackich i filmowych; ma świadomość ciągłości modusu tragicznego i komicznego; odróżnia wielkich bohaterów filmowych i literackich; zna konteksty kulturowe i dzieła, z których one pochodzą.
dostateczny (dst; 3,0): student potrafi wskazać aspekty rozwoju bohaterów literackich i filmowych; odróżnia wielkich bohaterów filmowych i literackich, zna także dzieła, z których one pochodzą.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zalecana literatura:
Kazimierz Żygulski, Bohater filmowy. Studium socjologiczne, Warszawa 1973.
Henryk Markiewicz, Postać literacka i jej badanie, „Pamiętnik Literacki” 1981, z. 2, s. 147-162.
Aleksander Witt Labuda, O literackich i nieliterackich obrazach postaci, „Teksty” 1979, nr 4, s. 46-57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: