Antyk a współczesna teoria literatury 03-AWT-21KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedplatońska refleksja nad literaturą,
- arystotelesowskie spojrzenie na literaturę,
- charakterystyka poklasycznej teorii i krytyki literackiej,
- neoanaliza w badaniu tekstów antycznych,
- narratologia w służbie badań nad literaturą antyczną,
- intertekstualność jako problem literatury antycznej; wybrane zagadnienia: oralność – piśmienność,
- formalizm i strukturalizm w badaniach nad literaturą antyczną,
- genderowe nurty w badaniach literackich i ich zastosowanie w interpretacji literatury,
- psychoanaliza jako metoda badań tekstów antycznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka umie :
- scharakteryzować najważniejsze kierunki antycznej klasyfikacji genologicznej,
- scharakteryzować najważniejsze kierunki antycznej klasyfikacji genologicznej,
- wskazać najważniejsze cechy antycznej krytyki literackiej,
- powiązać pojęcia współczesnego opisu teoretycznoliterackiego z analizą tekstów antycznych,
- scharakteryzować podstawowe kierunki współczesnych badań literackich,
- określić znaczenie współczesnych metod opisu dzieła literackiego w interpretacji tekstów antycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; znacząca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; bardzo dobra znajomość współczesnych metod badań literackich; bardzo dobra znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; bardzo dobra umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; znacząca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; bardzo dobra znajomość współczesnych metod badań literackich; bardzo dobra znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; bardzo dobra umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; zadowalająca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; zadowalająca znajomość współczesnych metod badań literackich; zadowalająca znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; zadowalająca umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; podstawowa umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; podstawowa znajomość współczesnych metod badań literackich; podstawowa znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; podstawowa umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; niezadowalająca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; niezadowalająca znajomość współczesnych metod badań literackich; niezadowalająca znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; niezadowalająca umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
Literatura
Zalecana literatura:
D.A. Russell, Criticism in Antiquity, London 1981.
A. Burzyńska. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: