Antyk a współczesna teoria literatury 03-AWT-21KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedplatońska refleksja nad literaturą,
- arystotelesowskie spojrzenie na literaturę,
- charakterystyka poklasycznej teorii i krytyki literackiej,
- neoanaliza w badaniu tekstów antycznych,
- narratologia w służbie badań nad literaturą antyczną,
- intertekstualność jako problem literatury antycznej; wybrane zagadnienia: oralność – piśmienność,
- formalizm i strukturalizm w badaniach nad literaturą antyczną,
- genderowe nurty w badaniach literackich i ich zastosowanie w interpretacji literatury,
- psychoanaliza jako metoda badań tekstów antycznych.
W cyklu 2020/SZ:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka umie :
- scharakteryzować najważniejsze kierunki antycznej klasyfikacji genologicznej,
- scharakteryzować najważniejsze kierunki antycznej klasyfikacji genologicznej,
- wskazać najważniejsze cechy antycznej krytyki literackiej,
- powiązać pojęcia współczesnego opisu teoretycznoliterackiego z analizą tekstów antycznych,
- scharakteryzować podstawowe kierunki współczesnych badań literackich,
- określić znaczenie współczesnych metod opisu dzieła literackiego w interpretacji tekstów antycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; znacząca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; bardzo dobra znajomość współczesnych metod badań literackich; bardzo dobra znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; bardzo dobra umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; znacząca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; bardzo dobra znajomość współczesnych metod badań literackich; bardzo dobra znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; bardzo dobra umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; zadowalająca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; zadowalająca znajomość współczesnych metod badań literackich; zadowalająca znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; zadowalająca umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; podstawowa umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; podstawowa znajomość współczesnych metod badań literackich; podstawowa znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; podstawowa umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość antycznej teorii i krytyki literackiej; niezadowalająca umiejętność osadzenia antycznych metod badawczych w kontekście epoki; niezadowalająca znajomość współczesnych metod badań literackich; niezadowalająca znajomość zakresu stosowania współczesnych metodologii badawczych przez filologów klasycznych; niezadowalająca umiejętność przeprowadzenia wszechstronnej analizy dzieła literackiego z zastosowaniem współczesnych metodologii badawczych.
Literatura
Zalecana literatura:
D.A. Russell, Criticism in Antiquity, London 1981.
A. Burzyńska. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: