Autoprezentacja i wystąpienia publiczne - spec. dziennikarstwo i public relations 03-AWP-12PDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- autoprezentacja (sterowanie wrażeniem, strategie autoprezentacji, analiza przekazów, kreowanie wizerunku),
- rozmowa kwalifikacyjna jako narzędzie autoprezentacji (case study),
- wizerunek w Internecie,
- instrumenty perswazji,
- formy i style wystąpień publicznych,
- trening wystąpień publicznych (w różnych sytuacjach retorycznych).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakońćzeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zreferować podstawowe zagadnienia z zakresu autoprezentacji i zarządzania wizerunkiem własnym,
- zreferować podstawowe zagadnienia z zakresu teorii retoryki potrzebnych do przygotowania różnych typów wystąpień publicznych,
- tworzyć własne teksty w określonej sytuacji retorycznej i wybrać najskuteczniejsze strategie retoryczne w danych warunkach komunikacyjnych,
- zastosować określone strategie autoprezentacyjne dla osiągnięcia zamierzonego celu,
- przygotować wystąpienie publiczne z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi multimedialnych,
- ocenić skuteczność określonych strategii autoprezentacyjnych, zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacji kreowania wizerunku własnego i innych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się doskonałą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie realizowania poszczególnych zadań, na przykład w zakresie sposobu przedstawienia prezentacji.
dobry (db; 4,0): przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się dobrą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
dostateczny plus (+dst; 3,5): przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
dostateczny (dst; 3,0): niewykonanie jednego z zadań lub przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewykonanie dwóch lub więcej zadań lub przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się brakiem znajomości strategii zarządzania wizerunkiem własnym, nieumiejętnością przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat, brakiem sprawności retorycznej w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, słabą umiejętnością wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
Kryteria ocecniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, w pracy indywidualnej i zespołowej),
- wartość merytoryczna projektów, prezentacji i wystąpień przygotowanych przez studenta,
- sprawność retoryczna w zakresie budowania tekstów perswazyjnych i wygłaszania ich,
- wykonanie zadań składających się na ocenę egzaminacyjną,
- obecność na zajęciach.
Ocena z egzaminu jest wypadkową ocen uzyskanych za wykonanie trzech zadań praktycznych (autoprezentacja wideo, rozmowa kwalifikacyjna – case study, wystąpienie publiczne), w których student wykorzystuje wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne uzyskane w trakcie zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
de Barbaro N., Dojść do głosu. Radyklanie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej. Kraków 2005.
Detz J., Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić. Gdańsk 2001.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 2008.
Gronbeck B. E., German K., Ehninger D., Monroe A. H., Zasady komunikacji werbalnej. Poznań 2001.
Kampka A., Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd. Prezydenci na Instagramie, „Kultura Popularna” 2019, nr 2.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999.
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają? Gliwice 2011.
Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Warszawa 2005.
Szmajke A., Autoprezentacja. Maski, miny, pozy. Olsztyn 1999.
Turk Ch., Sztuka przemawiania. Wrocław 2003.
Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej. Warszawa 2008.
Witkowski T., Psychomanipulacje. Wałbrzych 2000.
Witkowski T., Psychologia kłamstwa. Wałbrzych 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: