Antropologia wizualna 03-AW-21FKMDM
Antropologia jest od wielu lat terenem niezwykle ciekawych badań nad kategorią wizualności. W polu refleksji tej dyscypliny znajdują się tematy takie, jak: film i zapis wideo jako źródło wiedzy o kulturze; wizualność jako narzędzie badania dawnych i współczesnych kwestii społecznych (zdrowie i choroba, nierówności społeczne, edukacja, uczestnictwo w kulturze masowej); specyfika filmu etnograficznego. Przedmiot wpisuje się w pulę zajęć obowiązkowych dla obu specjalizacji zarówno ze względu na różnorodność materiałów, jakimi się posługuje (m.in. film, fotografia, reklama, pocztówka), jak i ukierunkowanie na wielokulturowość (chociażby w kontekście badania zróżnicowanej natury komunikacji filmowej).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z obszaru wiedzy nt. antropologii wizualnej,
- potrafi identyfikować różne aspekty wizualności i metody jej badania,
- umie powiązać kategorię wizualności z różnorodnymi metodami badań kulturowych i antropologicznych,
- potrafi wieloaspektowo scharakteryzować w kontekście antropologii wizualnej gatunek (i jego odmiany) filmu etnograficznego,
- umie scharakteryzować zagadnienie antropologii wizualnej w kontekście medium fotografii, książki, pocztówki itp.,
- umie formułować ogólne wnioski dotyczące tematyki poszczególnych zajęć.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z zakresu antropologii wizualnej, rozumie i potrafi scharakteryzować metody badania przestrzeni kulturowej za pośrednictwem/z wykorzystaniem kategorii wizualności, odnosząc ją do różnorodnych mediów, w jakich może się ona uobecnić (poszerzona wiedza studenta – zgodnie ze specyfiką studiowanego kierunku – dotyczy przede wszystkim materiałów audiowizualnych).
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje ugruntowaną wiedzę na temat antropologii wizualnej, rozumie i potrafi scharakteryzować metody badania przestrzeni kulturowej za pośrednictwem/z wykorzystaniem kategorii wizualności, jest w stanie przeprowadzić ich krytyczną ocenę.
dobry (db; 4,0): student prezentuje ugruntowaną wiedzę na temat antropologii wizualnej, rozumie i potrafi scharakteryzować metody badania przestrzeni kulturowej za pośrednictwem/z wykorzystaniem kategorii wizualności.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje wiedzę z dziedziny antropologii wizualnej, zna podstawowe, związane z nią, metody badawcze oraz przykłady ([audio]wizualne) ich wykorzystania w praktyce.
dostateczny (dst; 3,0): student poprawnie prezentuje wiedzę z dziedziny antropologii wizualnej, zna podstawowe, związane z nią, metody badawcze.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy na temat antropologii wizualnej.
Literatura
Zalecana literatura:
"Antropologia wobec fotografii i filmu", red. G. Pełczyński, R. Vorbrich, Poznań 2004.
S. Sikora, "Fotografia – pamięć – wyobraźnia", [w:] „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, 1992.
Benedyktowicz Zbigniew, "Elementarz tożsamości. Antropologia współczesności – antropologia kontekstowa", Wołowiec 2016.
Benedyktowicz Zbigniew, "Widzieć więcej. Antropologia wizualna i wizualność antropologii", [w:] „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, 1997.
Burszta Wojciech Józef, "Antropologia kultury", Poznań 1998.
Burszta Wojciech Józef, "Preteksty", Gdańsk 2015.
Jackiewicz Aleksander, "Antropologia filmu", Kraków 1975.
Olechnicki Krzysztof, "Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych", Warszawa 2003.
Pink Sarah, "Etnografia wizualna", Kraków 2009.
Sikora Sławomir, "Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii", Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: