Edukacja audiowizualna - spec. nauczycielska 03-AUD-33zl
Treści programowe dla przedmiotu:
- wartość obcowania ze sztuką w edukacji; wychowanie estetyczne na lekcjach języka polskiego,
- instytucje kultury w kształceniu polonistycznym: galeria, muzeum, teatr, biblioteka,
- sztuki wizualne w kształceniu polonistycznym: malarstwo, fotografia, grafika,
- wychowawcza i terapeutyczna rola teatru (dla dzieci i młodzieży) w kształceniu polonistycznym,
- muzyka, film i literatura na lekcjach języka polskiego,
- film animowany na lekcjach języka polskiego,
- film fabularny jako wartość estetyczna i pomoc dydaktyczna,
- kulturotwórcza rola nowych mediów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie wartość kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki dla rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i estetycznego ucznia oraz podniesienia jego umiejętności polonistycznych,
- potrafi zorganizować i zaprojektować współpracę z instytucjami kultury oraz rozumie wagę uczestnictwa w kulturze dla rozwoju ucznia,
- potrafi dokonać wyboru artefaktów z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów, stosując kryteria pedagogiczne, psychologiczne i artystyczne i uzasadniając decyzje w oparciu o wiedzę pedagogiczno-psychologiczną i znajomość kultury,
- potrafi zaprojektować działania dydaktyczne (lekcję, projekt, zdarzenie artystyczne, wycieczkę) z wykorzystaniem różnych dziedzin sztuki i instytucji kultury,
- potrafi skutecznie motywować uczniów do kontaktu ze sztuką oraz samodzielnej twórczości także z wykorzystaniem nowych mediów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Zalecana literatura:
W. Bobiński, Film fabularny w dydaktyce literatury – spojrzenie w podwójnej perspektywie Słuchać-znaczy rozumieć? Muzyka w kształceniu literacko-kulturowym, w, Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków 2004, s. 159-197, s. 237-261.
B. Gromadzka, O potrzebie doświadczenia estetycznego w edukacji, w, Uczeń-nauczyciel-badacz w przestrzeni teatru, Poznań 2015, s. 13-23 http://press.amu.edu.pl/otwarty/item/3498-ucze%C5%84-%E2%80%93-nauczyciel-%E2%80%93-badacz-w-przestrzeni-teatru.html lub B. Gromadzka, Myśleć jak artysta. Jeszcze raz o kontakcie ze sztuką jako źródle postawy twórczej, w, Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, Katowice 2016, t. 2, s. 101-118.
A. Janus-Sitarz, Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej, w, Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków 2004, s. 131-159.
R. Kochanowicz, Fantastyka grywalna, czyli czym żywią się gry cyfrowe. Na przykładzie „Mass Effect: Andromeda”, w, Fantastyka. Pajdologia. Dydaktyka, red. R. Kochanowicz, A. Gis, Poznań 2018, s. 107-121.
MA. Leszczyńska, Wychowanie (soma)estetyczne w koncepcji R. Shustermana w, Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji artystycznej, Warszawa 2010, s. 344-366.
B. Niklewicz, Obrazy muzyki. Przekład intersemiotyczny muzyki na plastykę na lekcjach języka polskiego w, Uczeń-nauczyciel-badacz w przestrzeni teatru, Poznań 2015, s. 243-253 http://press.amu.edu.pl/otwarty/item/3498-ucze%C5%84-%E2%80%93-nauczyciel-%E2%80%93-badacz-w-przestrzeni-teatru.html
Wokół funkcji teatru, w, Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży, red. M. Wiśniewska, M. Wróblewski, Toruń 2016, s. 23–67.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: