Antyk w sztukach wizualnych 03-ASW-12SMDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- "sztuki wizualne": definicje i uściślenia; typologia sztuk; "wizualność" w antycznej refleksji estetycznej; sztuki wizualne a literatura,
- antyczne inspiracje w malarstwie: od sztuki wczesnochrześcijańskiej do Edwarda Hoppera, Francisa Bacona, Cy Twombly'ego,
- antyczne inspiracje w sztuce rzeźbarskiej: od schyłku antyku do Constantina Brâncușiego, Hansa Arpa i Igora Mitoraja,
- reinterpretacje antycznych motywów w sztuce współczesnej (fotografia, instalacje, video art, digital art, street art, sztuka krytyczna, gry komputerowe),
- antyk i teatr współczesny,
- architektura i urbanistyka, moda i wzornictwo inspirowane antykiem,
- antyk komiksowy,
- filmowa wizja kultury antycznej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wyjaśnić pojęcia związane ze sposobami oddziaływania tradycji antycznej na sztuki wizualne,
- określić rolę antycznej estetyki w kształtowaniu się sztuk wizualnych,
- wskazać przykłady wykorzystania antycznej mitologii i literatury w sztukach wizualnych,
- ocenić cel i sposób wykorzystania antycznej historii i literatury w sztukach wizualnych,
- opisać rolę tematyki antycznej w rozwoju sztuki filmowe,
- rozpoznać parafrazy, modyfikacje i mutacje antycznych fabuł i motywów w sztukach wizualnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- bardzo dobry poziom wiedzy na temat związków sztuk wizualnych z kulturą antyczną,
- bardzo dobra znajomość tematyki antycznej w sztukach wizualnych,
- bardzo dobra umiejętność rozpoznawania parafraz, modyfikacji i mutacji antycznych fabuł i motywów w sztukach wizualnych,
- bardzo dobra umiejętność oceny celu i sposobów wykorzystania antycznej historii i literatury w sztukach wizualnych,
- bardzo wysoka świadomość roli antycznej estetyki w kształtowaniu się sztuk wizualnych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0):
- dobry poziom wiedzy na temat związków sztuk wizualnych z kulturą antyczną,
- dobra znajomość tematyki antycznej w sztukach wizualnych,
- dobra umiejętność rozpoznawania parafraz, modyfikacji i mutacji antycznych fabuł i motywów w sztukach wizualnych,
- dobra umiejętność oceny celu i sposobów wykorzystania antycznej historii i literatury w sztukach wizualnych,
- wysoka świadomość roli antycznej estetyki w kształtowaniu się sztuk wizualnych.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- zadowalający poziom wiedzy na temat związków sztuk wizualnych z kulturą antyczną,
- zadowalająca znajomość tematyki antycznej w sztukach wizualnych,
- zadowalająca umiejętność rozpoznawania parafraz, modyfikacji i mutacji antycznych fabuł i motywów w sztukach wizualnych,
- zadowalająca umiejętność oceny celu i sposobów wykorzystania antycznej historii i literatury w sztukach wizualnych,
- zadowalająca świadomość roli antycznej estetyki w kształtowaniu się sztuk wizualnych.
dostateczny (dst; 3,0):
- niewielki poziom wiedzy na temat związków sztuk wizualnych z kulturą antyczną,
- słaba znajomość tematyki antycznej w sztukach wizualnych,
- niewielka umiejętność rozpoznawania parafraz, modyfikacji i mutacji antycznych fabuł i motywów w sztukach wizualnych,
- niewielka umiejętność oceny celu i sposobów wykorzystania antycznej historii i literatury w sztukach wizualnych,
- niewielka świadomość roli antycznej estetyki w kształtowaniu się sztuk wizualnych.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niezadowalający poziom wiedzy na temat związków sztuk wizualnych z kulturą antyczną,
- niezadowalająca znajomość tematyki antycznej w sztukach wizualnych,
- niezadowalająca umiejętność rozpoznawania parafraz, modyfikacji i mutacji antycznych fabuł i motywów w sztukach wizualnych,
- niezadowalająca umiejętność oceny celu i sposobów wykorzystania antycznej historii i literatury w sztukach wizualnych,
- niezadowalająca świadomość roli antycznej estetyki w kształtowaniu się sztuk wizualnych.
Literatura
Zalecana literatura:
Wybór lektur, filmów i innych materiałów edukacyjnych należy do wykładowcy; przykładowe opracowania:
J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski. Warszawa 2004.
A Companion to Classical Receptions. Ed. L. Hardwick, Ch. Stray. Malden 2008.
Classics for All: Reworking Antiquity in Mass Culture. Ed. D. Lowe, K. Shahabudin. Newcastle 2009.
The Classical Tradition. Ed. A. Grafton, G.W. Most, S. Settis, Cambridge 2010.
Ancient Drama in Music for the Modern Stage. Ed. P. Brown, S. Ograjensek. Oxford 2010.
G. Kovacs, C.W. Marshall, Classics and Comics. Oxford-New York 2011.
A. Duda, Performerzy i media ludzkie a teatr w starożytnej Grecji. W: Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne. Red. E. Bal, W. Świątkowska. Kraków 2013.
Son of Classics and Comics. Ed. G. Kovacs, C.W. Marshall. Oxford 2016.
A Companion to Ancient Greece and Rome on Screen. Ed. A.J. Pomeroy. Malden 2017.
B. Fabiani, Antyk w malarstwie: XV-XXI wiek. Warszawa 2017.
P. Salzman-Mitchell, J. Alvares, Classical Myth and Film in the New Millennium. New York-Oxford 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: