Antropologia społeczno-kulturowa Europy 03-ASKE-31BADL
Treści programowe dla przedmiotu:
- etnologia i antropologia społeczno-kulturowa oraz literacka - informacje ogólne,
- kształtowanie się oblicza Europy Środkowej - wymiar antropologiczny,
- zróżnicowanie językowe i etniczne Europy Środkowej; perspektywa ogólna i regionalna,
- etnokulturowe charakterystyki wybranych środkowoeuropejskich narodów/grup etnicznych,
- etniczność we współczesnej Europie Środkowej i na Bałkanach; konflikty i integracja,
- kształtowanie się oblicza Europy Środkowej - wspólne korzenie kultury europejskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma elementarną wiedzę na temat etnologii/ antropologii kulturowej oraz literackiej, zna w podstawowym zakresie ich terminologię i ujęcia teoretyczno-metodologiczne w odniesieniu do aspektów zróżnicowania etnicznego i kulturowego,
- potrafi umiejscowić etniczną strukturę Europy Środkowej na tle zróżnicowania etnicznego Europy, ma podstawową wiedzę na temat ich diachronicznych i synchronicznych uwarunkowań i przejawów,
- ma podstawową wiedzę na temat zróżnicowania religijnego Europy Środkowej na tle struktury wyznaniowej Europy i ich uwarunkowań,
- posiada elementarną wiedzę na temat specyfiki społeczno-kulturowej Europy Środkowej na tle zróżnicowania regionalnego Europy,
- potrafi wynajdywać, analizować, ewaluować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące etniczności, kultury, literatury i życia społecznego Europy Środkowej na tle europejskim z wykorzystaniem źródeł teoretycznych i materiałowych,
- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (ze szczególnym uwzględnieniem tekstów literackich) właściwych dla Europu Środkowej na tle europejskim w zakresie etnologii/antropologii kulturowej i literackiej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację,
- posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych oraz pisemnych w języku polskim w kulturowych i literackich dyskursów środkowoeuropejskich.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość tematów i problemów badawczych w zakresie antropologii literackiej i społeczno-kulturowej Europy, bardzo dobra umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi i kontekstem społeczno-kulturowym.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość tematów i problemów badawczych w zakresie antropologii literackiej i społeczno-kulturowej Europy, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi i kontekstem społeczno-kulturowym.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych w zakresie antropologii literackiej i społeczno-kulturowej Europy, zadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi i kontekstem społeczno-kulturowym.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych w zakresie antropologii literackiej i społeczno-kulturowej Europy, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi i kontekstem społeczno-kulturowym.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych w zakresie antropologii literackiej i społeczno-kulturowej Europy, niezadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi i kontekstem społeczno-kulturowym.
Kryteria oceniania:
- cztery pisemne prace zaliczeniowe przygotowane w ciągu roku akademickiego (tematy konsultowane z prowadzącym), przedstawione na zajęciach,
- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
J. Bednarski, Zróżnicowanie etniczne, w: Europa, Europa..., Poznań 2004.
Andruchowycz J., Stasiuk A., Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową, Wołowiec 2018 (pierwodruk 2000).
Hroch M., Małe narody Europy, tłum. G. Pańko, Wrocław–Warszawa–Kraków 2003.
J. kroutvor. Europa Środkowa: anegdota i historia, Warszawa 2019.
N. Davies, Europa. Między Wschodem a Zachodem, Kraków 2007.
Kiss C.G., Lekcja Europy Środkowej. Eseje i szkice, Kraków 2009.
Kundera M., Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej, „Zeszyty Literackie” 1984, nr 5.
H. Samsonowicz, Północ-Południe, Wrocław 1999.
M. Todorowa, Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: