Arcydzieła literatury dawnej 03-ARC-12SZPDU-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- tradycja literacka, dziedzictwo kulturalne, kanon Zachodu,
- tradycja a teorie wpływu, oddziaływania, trwałości w literaturze,
- przełomy literackie i kulturowe, dzieła podsumowujące (np. Boska komedia) i otwierające epoki (np. Don Kichot),
- lokalne i uniwersalne znaczenie arcydzieł,
- arcydzieła języków mniejszych; zapomniane; unieważnione,
- arcydzieło a komentarz krytyczny; a podatność na „twórczą zdradę”; a obowiązki hermeneutyki,
- arcydzieła a problemy przekładu; przekładu intersemiotycznego; interpretacji i popularyzacji,
- problemy więzi kulturowych, fetysze tożsamości, złudzenia uniwersalizmu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie i w sposób pogłębiony potrafi objaśnić pojęcia: tradycja, dziedzictwo, kanon, arcydzieło,
-potrafi scharakteryzować mechanizmy literackiego oddziaływania, wpływu, kontynuacji, nawiązania,
- rekonstruuje, interpretuje, ożywia znaczenia dawnych dzieł literackich,
- rozróżnia kryteria wartości artystycznej: maestrię warsztatową, doskonałość, nowatorstwo, oryginalność, innowacyjność, odkrywczość, głębię filozoficzną, psychologiczną, moralną, znaczenie dla wspólnoty,
- identyfikuje i zna przykłady realizacji „tematów królewskich” literatury Zachodu,
- rozpoznaje motywy przewodnie i powracające literatury europejskiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi w pełni scharakteryzować mechanizmy literackiego oddziaływania, wpływu, kontynuacji, nawiązania; ze zrozumieniem posługuje się terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia (tradycja, dziedzictwo, kanon, arcydzieło, itp.); potrafi sprawnie analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; w razie potrzeby uruchamia konteksty interdyscyplinarne; rozróżnia kryteria wartości artystycznej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi scharakteryzować mechanizmy literackiego oddziaływania, wpływu, kontynuacji, nawiązania; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia (tradycja, dziedzictwo, kanon, arcydzieło, itp.); potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; zna konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi częściowo scharakteryzować mechanizmy literackiego oddziaływania, wpływu, kontynuacji, nawiązania; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia (tradycja, dziedzictwo, kanon, arcydzieło, itp.); potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; z problemami przywołuje konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi częściowo scharakteryzować mechanizmy literackiego oddziaływania, wpływu, kontynuacji, nawiązania; z trudem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia (tradycja, dziedzictwo, kanon, arcydzieło, itp.); podejmuje po części udane próby analizowania i interpretowania wybranych tekstów kultury; nie zawsze zna konteksty interdyscyplinarne.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu literatury omawianego podczas kursu, nie potrafi scharakteryzować mechanizmów literackiego oddziaływania, wpływu, kontynuacji, nawiązania; nie posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia (tradycja, dziedzictwo, kanon, arcydzieło, itp.); nie potrafi analizować i interpretować wybranych tekstów kultury; nie zna kontekstów interdyscyplinarnych; nie rozróżnia kryteriów wartości artystycznej.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Jarzębski, Czy arcydzieła istnieją naprawdę? „Znak” 2002, nr 10.
I. Kania, Kanon kultury: sztywna forma czy żywa treść? „Znak” 1994, nr 7.
I. Calvino, Dlaczego warto czytać klasykę, Odra 1997 nr 9.
T. S. Eliot, Kto to jest klasyk i inne eseje, Kraków 1998.
H. Bloom, Zachodni kanon: książki i szkoła epok, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: