Arcydzieła literatury starożytnej Grecji 03-ALS-12SMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka tła historyczno-kulturowego Grecji różnych epok,
- imitatio i aemulatio jako postawa twórców greckich w określaniu kanonu,
- charakterystyka odmian gatunkowych Grecji starożytnej,
- charakterystyka wybranych gatunków prozy greckiej,
- rozwój naukowej krytyki literackiej jako podstawa kształtowania się kanonu,
- literatura grecka wobec wzorców obcych,
- dramat grecki jako paradygmat arcydzieła,
- charakterystyka arcydzielnych gatunków lirycznych,
- wielka historiografia i filozofia grecka a kanon literacki,
- społeczne funkcje literatury jako element tworzenia kanonu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka umie:
- scharakteryzować najważniejsze gatunki poetyckie i prozatorskie uprawiane Grecki starożytnej,
- określić model komunikacji i społeczne funkcjonowanie poszczególnych gatunków literackich w Grecji starożytnej
- wskazać najważniejsze cechy starożytnej teorii i krytyki literackiej,
- dostrzec związki między literaturą danej epoki a innymi przejawami życia społeczno-kulturalnego Grecji różnych okresów,
- scharakteryzować twórczość reprezentatywnych dla danego gatunku utworów literackich,
- powiązać pojęcia współczesnego opisu teoretycznoliterackiego z poszczególnymi kategoriami poetyckimi i prozatorskimi Grecji starożytnej,
- stosować metody analizy i interpretacji tekstów poetyckich i prozatorskich starogreckich,
- określić znaczenie technik imitacyjno-emulacyjnych twórców greckich w kształtowaniu kanonów estetycznych epoki,
- przeprowadzić analizę porównawczą podstawowych kategorii poetyckich i prozatorskich.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość poezji i prozy okresu hellenistycznego; znacząca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków literatury greckiej w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; bardzo dobra znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii prozy i poezji; bardzo dobra umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy dzieła literackiego, zwłaszcza pod kątem cech decydujących o wpisaniu ich w kanon arcydzieł.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość poezji i prozy greckiej; umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej prozy i poezji w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; dobra znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii poezji i prozy; dobra umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy dzieła literackiego, zwłaszcza pod kątem cech decydujących o wpisaniu ich w kanon arcydzieł.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość prozy i poezji greckiej; zadowalająca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej poezji i prozy w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; zadowalająca znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii poezji i prozy ; zadowalająca umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy dzieła literackiego, zwłaszcza pod kątem cech decydujących o wpisaniu ich w kanon arcydzieł.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość poezji i prozy greckiej; podstawowa umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej poezji i prozy w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; podstawowa znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii poezji i prozy ; podstawowa umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy dzieła literackiego, zwłaszcza pod kątem cech decydujących o wpisaniu ich w kanon arcydzieł.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość prozy i poezji greckiej; niezadowalająca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej poezji i prozy w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; niezadowalająca znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii poezji i prozy; niezadowalająca umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy dzieła literackiego, zwłaszcza pod kątem cech decydujących o wpisaniu ich w kanon arcydzieł.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Łanowski, M. Starowieyski, "Literatura Grecji starożytnej w zarysie. Od Homera do Justyniana", Warszawa 1996.
H. Podbielski (red.), "Literatura Grecji starożytnej", t. 1-2, Lublin 2005.
Dodatkowa lista lektur zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: