Arcydzieła literatury rzymskiej 03-ALR-21SMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- periodyzacja i ogólna charakterystyka okresów rozwoju literatury rzymskiej (wedle ich najważniejszych reprezentantów),
- imitacja i emulacja jako motor twórczości literackiej starożytnych (w kontekście teorii arcydzieła),
- przegląd najważniejszych gatunków literackich w Rzymie (np. fabula palliata, elegia, oda, epopeja narodowa),
- najwięksi dramatopisarze rzymscy i ich dzieła (Plaut, Terencjusz, Seneka),
- najwięksi lirycy rzymscy i ich dzieła (Katullus, Horacy, Owidiusz),
- najwięksi epicy rzymscy i ich dzieła (Wergiliusz, Owidiusz),
- satyra rzymska Horacego i powieść Petroniusza).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka umie :
- scharakteryzować najważniejsze gatunki literackie uprawiane w starożytnym Rzymie,
- określić społeczne funkcjonowanie poszczególnych gatunków literackich w starożytnym Rzymie,
- dostrzec związki między literaturą danego okresu a przejawami życia społeczno-kulturalnego Rzymu,
- scharakteryzować reprezentatywne dla danego gatunku utwory literackie (problematyka i cechy gatunkowe),
- stosować metody analizy i interpretacji najważniejszych tekstów literackich starożytnego Rzymu,
- dostrzegać interakcję między wyznacznikami gatunkowymi, tematyką oraz problematyką utworów z kanonu literatury rzymskiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre opanowanie wszystkich treści zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre opanowanie wszystkich treści zajęć z drobnymi potknięciami.
dobry (db; 4,0): dobre opanowanie kontekstu społeczno-historycznego, znajomość wszystkich omawianych dzieł i autorów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość wszystkich omawianych dzieł i autorów oraz ogólne orientowanie się w kontekście społeczno-historycznym.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość wszystkich omawianych dzieł i autorów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające opanowanie treści zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie. Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1983.
S. Jaworski, „Co to jest arcydzieło literackie”, [w:] Arcydzieła literatury polskiej. Interpretacje, red. S. Grzeszczuk, A. Niewolak−Krzywdy, t. 1, Rzeszów 1987.
Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 2003 (od s. 380).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: