Arcydzieła literatury antycznej 03-ALA-12LPDM-E
. Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Arcydzieła literatury antycznej
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-ALA-12LPDM-E
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy
4. Kierunek studiów: studia śródziemnomorskie
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): I
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 30 K
9. Liczba punktów ECTS: 5
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: dr hab. Radosław Piętka platon@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie
Informacje szczegółowe
Cele zajęć/przedmiotu:
- pozyskanie wiedzy o sposobach funkcjonowania w kulturze europejskiej wybranych arcydzieł literatury antycznej,
- pozyskanie wiedzy o treści wybranych arcydzieł literatury antycznej oraz sposobów ich interpretowania,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej.
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
Pojęcie i status literackiego „arcydzieła”; problematyka kanonu, klasyczności itp. 01-06
Eposy Homeryckie jako teksty modelowe 01-06
Agamemnon Ajschylosa – antyczna fabuła grozy 01-06
Tragedie Sofoklesa (Król Edyp, Antygona) i ich współczesne interpretacje 01-06
Platon, Uczta i „miłość platoniczna” 01-06
Pieśń 64 Katullusa jako tekst „labiryntowy” 01-06
Marek Aureliusz i współczesny stoicyzm 01-06
Apulejusz (Metamorfozy, czyli Złoty Osioł) i powieść skarnawalizowana 01-06
Informacje dodatkowe
Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Dyskusja
Praca z tekstem
Uczenie problemowe (Problem-based learning)
…
2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Egzamin ustny
…
3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30
Czytanie wskazanej literatury 30
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40
…
SUMA GODZIN 130
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 5
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
. Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
01 określić, na czym polega istota zjawisk związanych z pojęciem „arcydzieła” literackiego, K_W01, K_W02, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
02 wyjaśnić, na czym polega funkcjonowanie wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12,
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
03 powiązać zjawiska występujące we współczesnej kulturze z zagadnieniami obecnymi w interpretacjach wybranych arcydzieł literatury antycznej, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
04 scharakteryzować sposoby wykorzystywania elementów zaczerpniętych z wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
05 dostrzegać rolę wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu współczesnej kultury literackiej. K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Bardzo dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Bardzo dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Bardzo dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;
Bardzo dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Bardzo wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
dobry plus (+db; 4,5):
Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0):
Dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;
Dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Zadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Zadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;
Zadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Zadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
dostateczny (dst; 3,0):
Niewielki poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Słaba znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Niewielka umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;
Niewielka umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Niewielka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Niezadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Niezadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Niezadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;
Niezadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;
Niezadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
Literatura
Wybór lektur należy do wykładowcy; przykładowe opracowania:
J.K. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: idem, Absolutna teraźniejszość. Warszawa 2003
E. Fromm, Mit o Edypie. W: idem, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów. Warszawa 1994
K.A. Gajda, Medea dzisiaj. Rozważania nad kategorią innego. Kraków 2008 (rozdz. II)
J. Kott, Bachantki albo zjadanie boga. W: idem, Zjadanie bogów. Szkice o tragedii greckiej. Kraków 1986
O. Śmiechowicz, Arystofanes. Warszawa 2015 (rozdz. „Chmury” i „Żaby”)
I. Chvatik, Ah, ta laska nebeska! Sofizmat nieśmiertelności w Uczcie Platona. W: Platon, Uczta, przeł. Andrzej Serafin. Warszawa 2012
C.S. Lewis, Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Kraków 1995 (rozdz. „Materiały wybrane: okres klasyczny” – Somnium Scipionis; „Materiały wybrane: okres zarodkowy” – Makrobiusz)
D. Feeney, Caesar’s Calendar: Ancient Time and the Beginnings of History. Berkeley 2007, s. 123-127 (rozdz. „Catullus’s Chronological Anomie”)
S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans. Warszawa 2012 (rozdz. „W poszukiwaniu Lukrecjusza”).
P. Zanker, August i potęga obrazów. Poznań 1999 (rozdz. „Mityczna gloryfikacja nowego państwa”)
T. Zieliński, Religia Rzeczypospolitej Rzymskiej. Warszawa 2000 (rozdz. „Kiedy wypełnił się czas”)
P. Hadot, Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do „Rozmyślań” Marka Aureliusza. Kęty 2004 (rozdz. „Stoicyzm Rozmyślań. Dyscyplina pragnienia, czyli amor fati”)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: