Arcydzieła literatury antycznej 03-ALA-11LPDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- pojęcie i status literackiego „arcydzieła”; problematyka kanonu, klasyczności itp.,
- Safona i subiektywny głos poezji greckiej (wybór),
- liryczna historia miłosna Katullusa (wybór),
- trzej elegicy rzymscy (wybór),
- Grecy, Horacy i wino (wybór poezji),
- blężenie Troi: wybór z „Iliady” Homera.,
- podróże Eneasza: wybór z „Eneidy” Wergiliusza,
- tragedia zemsty: „Agamemnon” Ajschylosa,
- człowiek kontra przeznaczenie: dramaty Sofoklesa (wybór),
- widowisko śmierci: dramaty Seneki (wybór),
- błazen schodzi do Podziemia: „Żaby” Arystofanesa,
- mistrz oszustów: „Pseudolus” Plauta,
- bohater w oślej skórze: „Złoty osioł” Apulejusza,
- filozofia na trudne czasy: „Rozmyślania” Marka Aureliusza.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- określić, na czym polega istota zjawisk związanych z pojęciem „arcydzieła” literackiego,
- wyjaśnić, na czym polega funkcjonowanie wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej,
- powiązać zjawiska występujące we współczesnej kulturze z zagadnieniami obecnymi w interpretacjach wybranych arcydzieł literatury antycznej,
- scharakteryzować sposoby wykorzystywania elementów zaczerpniętych z wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej,
- dostrzegać rolę wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu współczesnej kultury literackiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; bardzo dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; bardzo dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; bardzo dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; bardzo wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; zadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; zadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; zadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
dostateczny (dst; 3,0): niewielki poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; słaba znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niewielka umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; niewielka umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niewielka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; niezadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niezadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; niezadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niezadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.
Literatura
Zalecana literatura:
Wybór lektur należy do wykładowcy; przykładowe opracowania:
J.K. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: idem, Absolutna teraźniejszość. Warszawa 2003
E. Fromm, Mit o Edypie. W: idem, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów. Warszawa 1994
K.A. Gajda, Medea dzisiaj. Rozważania nad kategorią innego. Kraków 2008 (rozdz. II)
J. Kott, Bachantki albo zjadanie boga. W: idem, Zjadanie bogów. Szkice o tragedii greckiej. Kraków 1986
O. Śmiechowicz, Arystofanes. Warszawa 2015 (rozdz. „Żaby”)
P. Zanker, August i potęga obrazów. Poznań 1999 (rozdz. „Mityczna gloryfikacja nowego państwa”).
A. Klęczar, Katullus. Poezje wszystkie, Kraków 2013 („Wstęp”).
T. Woodman, D. Feeney (red). Traditions and Contexts in the Poetry of Horace. Cambridge University Press 2002.
P. Hadot, Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do „Rozmyślań” Marka Aureliusza. Kęty 2004 (rozdz. „Stoicyzm Rozmyślań. Dyscyplina pragnienia, czyli amor fati”).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: