Animacje literatury - spec. kuratorstwo literatury 03-AL-12PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- animacja i animator kultury – podstawowe definicje i pojęcia, funkcje, role, zadania, predyspozycje, rynek pracy,
- literatura w animacji kulturowej - kulturotwórcze i społeczne funkcje literatury w Polsce i na świecie,
- literatura w animacji kulturowej - organizacja rynku wydawniczego,
- instytucje upowszechniania kultury i promocja wydarzenia animacyjnego w zakresie literatury,
- animacja literacka dla dzieci i młodzieży,
- praktyka animacyjna - wystawa, festiwal, spotkanie autorskie, dyskusja publiczna, konkurs literacki,
- tworzenie własnego projektu animacji literackiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wskazać podstawowe cele oraz zadania animacji literatury na tle szeroko rozumianej animacji kultury,
- przygotować wystawę, festiwal, imprezę literacką towarzyszącą innemu wydarzeniu (np. spektaklowi teatralnemu),
- zorganizować spotkanie z pisarzem i wydarzenie literackie (np. głośne czytanie masowe; promocja książki), przygotować i poprowadzić dyskusję publiczną (w konwencji: „jeden na jeden”, panel kilkuosobowy),
- przygotować i zorganizować konkurs literacki i krytycznoliteracki (tu m.in.: ustalanie przedmiotu/zadania konkursowego, planowanie przebiegu, tworzenie regulaminu, organizacja obrad jury),
- podejmować działania w zakresie edukacji pozaszkolnej (literatura dla przedszkolaków, dzieci i młodzieży szkolnej, seniorów),
- przygotować i przeprowadzić samodzielny i/ lub zespołowy projekt animacji z zakresu literatury.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną, pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi w pełni samodzielnie przygotować projekt animacyjny z zakresu; jest w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.
dobry plus (+db; 4,5): student posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; dość swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi samodzielnie przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury (z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego); nie jest jeszcze w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.
dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; dobrze posługuje się podstawową terminologią; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi z pewną pomocą przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; podejmuje próby wartościowania oraz odwołuje się do literatury przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; potrafi, choć ze znaczną pomocą, przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; podejmuje próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest jeszcze wystarczająco przyswojona ani pogłębiona.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zwykle udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej, choć w umiarkowanym zakresie, uruchamia istotne konteksty; potrafi, choć z dużą pomocą, przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; rzadko podejmuje próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest jeszcze wystarczająco przyswojona.
niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej; nie potrafi przygotować projektu animacyjnego z zakresu literatury; podejmuje nieudane próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest przyswojona.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach,
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach,
- praca (lub prace) o charakterze za zakresu organizacji wydarzeń animacyjnych,
- przygotowanie i zaprezentowanie projektu zaliczeniowego,
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na zaliczeniu.
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
Zalecana literatura:
Animacja kultury: doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, Warszawa 2002.
Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja – animator i jego kształcenie: czterdziestolecie Państwowego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu, red. K. Hyrcyk, Wrocław 2000.
Dadel M., Jak stworzyć dobry projekt?, Warszawa 2007.
Dla. Animacja kultury (Metody/Działania/Inspiracje), Warszawa 2005 (http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf).
Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań 1996.
Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość?, red. J. Sójka, M. Poprawski, P. Kieliszewski, Poznań 2009.
„Kultura Współczesna” – Od animacji lektury do animacji kultury, 2015, nr 2.
Rynek książki w Polsce, Instytut Książki,http://www.instytutksiazki.pl/upload/Files/polish_book_market_2015_PL_popr.pdf.
Szwecja czyta. Polska czyta, red. Katarzyna Tubylewicz i Agata Diduszko-Zyglewska, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: