Animacja kultury audiowizualnej 03-AKA-11FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie pojęć i zagadnień problemowych związanych z animacją kultury, przede wszystkim w jej odmianie filmowej (np. historyczny rozwój form animacji kultury filmowej, specyfika polskiego sektora kultury, społeczne aspekty animacji kultury),
- omówienie i analiza wybranych przykładów projektów, realizujących ideę animacji kultury filmowej (np. omówienie ewolucji idei festiwalu filmowego od Cannes do Sundance, analiza funkcjonowania największych polskich imprez filmowych),
- przedstawienie zagadnienia polskiej animacji kultury filmowej w perspektywie historycznej (np. omówienie historii ruchu DKF; ewolucja metod i narzędzi działania oraz przemiany pojmowania roli animatora w PRL i III RP),
- wieloaspektowe rozpatrzenie zagadnienia animacji kultury filmowej w kontekście edukacji szkolnej (na podstawie materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada pogłębioną wiedzę na temat zagadnienia animacji kultury,
- potrafi zdefiniować i wieloaspektowo scharakteryzować siatkę pojęciowo-problemową, związaną z pojęciem animacji kultury,
- potrafi wymienić i zdefiniować pojęcia oraz zagadnienia charakterystyczne dla animacji kultury filmowej,
- umie wskazać i scharakteryzować konkretne przykłady wzorcowych projektów, zrealizowanych w ramach animacji kultury filmowej,
- zna historię krajowego animowania kultury filmowej (ze szczególnym uwzględnieniem ruchu Dyskusyjnych Klubów Filmowych oraz festiwalowego),
- potrafi scharakteryzować zagadnienie animacji kultury filmowej w kontekście edukacji szkolnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada rozbudowaną wiedzę o zagadnieniu animacji kultury (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki o charakterze filmowym), potrafi scharakteryzować je, posługując się zarówno specjalistyczną terminologią, jak i kontekstami historycznymi.
dobry plus (+db; 4,5): student zna, rozumie i potrafi scharakteryzować wieloaspektowe zagadnienie animacji kultury, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki o charakterze filmowym. Potrafi omówić ją z użyciem specjalistycznej terminologii.
dobry (db; 4,0): student zna i rozumie wieloaspektowe zagadnienie animacji kultury, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki o charakterze filmowym. Potrafi omówić ją z użyciem specjalistycznej terminologii.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. Zna pojęcia i konteksty związane z zagadnieniem animacji kultury, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki o charakterze filmowym.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. Zna podstawowe pojęcia i konteksty związane z zagadnieniem animacji kultury.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie realizuje założeń przedmiotu, zarysowanych w programie studiów – nie zna podstawowych pojęć i kontekstów związanych z zagadnieniem animacji kultury.
Literatura
Zalecana literatura:
Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. Zespół KP, Warszawa 2010
J. Grad, U. Kaczmrek, Organizacja i upowrzechnianie kultury w Polsce. Zmiany Modelu, Poznań 2005.
J. Kargul, Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury¸ Warszawa 2012.
Lokalnie: animacja kultury, red. I. Kurz, Warszawa 2008.
M. Kopczyńska, Animacja społeczno-kulturalna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993.
M. Kowalewski, A. Nowak, R. Thurow, Lokalne oddziaływanie kultury. Szkic do portretu twórców i edukatorów kultury w województwie zachodniopomorskim, Szczecin 2018.
Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, red. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki, Toruń 2016.
Praktyki społeczne uczestnictwa w kulturze, red. U. Kozłowska, Ż. Stasieniuk, A. Terelak, Szczecin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: