Antropologia kultury 03-AK-31WDL
Pojęcie kultury.
Wielkie pojęcia kulturowe: sacrum i profanum, mity i mitologizacje, symbole i rytuały.
Antropologia i badania kulturowe.
Problematyka kultury tradycyjnej i współczesnej.
Kultura masowa i media.
Normy kulturowe i kultura alternatywna.
Postawy wobec Innego.
Teatr jako próba kulturowa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
wskazać podstawowe obszary i nurty badań antropologii kultury
przedyskutować znaczenie pojęcia „kultura” i wskazać różne jego ujęcia
wykorzystać uzyskaną wiedzę antropologiczną do analizowania własnego otoczenia kulturowego
wykazać się wiedzą na temat różnorodności kulturowej i przemian kulturowych zarówno społeczności „dalekich” jak i „bliskich”
zastosować narzędzia z zakresu badań kulturowych do interpretacji zjawisk teatralnych i performatywnych.
Kryteria oceniania
4. Kryteria oceniania:
- przygotowanie do zajęć;
- aktywność i udział w dyskusjach;
- poziom dbałości o zrozumienie i przetworzenie lektur;
- poziom uzyskanej wiedzy i umiejętność jej wykorzystania do analiz i interpretacji wybranych przykładów spektakli /widowisk.
5,0 student wykazuje się doskonałą wiedzą pozyskaną z samodzielnych lektur oraz zajęć; wykazuje się też wysokim poziomem umiejętności zastosowania tej wiedzy do analiz konkretnych przykładów (spektakli, performansów, dzieł sztuki, wydarzeń kultury); w dyskusji potrafi wysuwać trafne argumenty, wykazuje się też wysokim poziomem kultury podczas debat; widzi zależności między współczesną problematyką kulturową i społeczną a różnymi formami sztuki, w tym szczególnie przedstawień teatralnych; potrafi wykorzystywać do analiz narzędzia badań kulturowych omówione na zajęciach; przedstawia bardzo dobrą pracę zaliczeniową;
4,5 jak wyżej, z pewnymi nieznacznymi uchybieniami;
4,0 niższy poziom wiedzy, niższy poziom umiejętności jej praktycznego zastosowania, słabsze analizy spektakli i słabsza umiejętność zastosowania narzędzi antropologicznych;
3,5 wiedza i umiejętności (określone powyżej) na poziomie zadowalającym;
3,0 zadowalający poziom wiedzy i umiejętności, niski poziom argumentacji w dyskusji, bardzo niski poziom analiz;
2,0 niezadowalający poziom wiedzy z zakresu podstaw antropologii kultury, jej przedmiotu i możliwości wykorzystania przez teatrologa; brak umiejętności analitycznych i interpretacyjnych, brak inwencji w dyskusji i prezentacjach.
Praktyki zawodowe
nir dotyczy
Literatura
W. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998;
- R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2009;
- Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 2006;
- Ch. Jenk, Kultura, przeł. W. Burszta, Poznań 1999;
- wskazane artykuły z wybranych pism specjalistycznych;
- zapoznanie się z całą serią wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego „Wiedza o kulturze” (m.in. Antropologia widowisk, Antropologia ciała, Kulturologia polska XX wieku itd.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: