Analiza i interpretacja filmu: kino lat 60. i 70. 03-AIFK-21FKMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wstęp - polityka autorska a podział na kino amerykańskie i europejskie,
- Francuska Nowa Fala - rewolucja w obszarze filmowego opowiadania:
a) zapowiedź zmian - styl Bressonowski - parametryczna analiza Kieszonkowca,
b) nowy język kina - narracja subiektywna i techniki wprowadzania retrospekcji - analiza Zeszłego roku w Marienbadzie,
c) reminiscencje Nowej Fali - autorskie kino Tadeusza Konwickiego - analiza Salta.
- analiza "Powiększenia" Antonioniego w kontekście opowiadania Cortazara "Babie lato",
- "Powiększenie" raz jeszcze? - analiza filmu "Rozmowa" Francisa Forda Coppoli,
- gry gatunkowe w kinie lat 60. i 70. - analiza filmu "Pięć łatwych utworów" Boba Rafelsona,
- rysopis jako manifest trzeciego kina,
- na wylot Grzegorza Królikiewicza w kontekście koncepcji teoretycznych autora,
- omówienie prac pisemnych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji filmów lat 60. i 70. we właściwych im kontekstach kulturowych (np. literatura, fotografia), społecznych i politycznych,
- przy analizie i interpretacji utworu filmowego potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu genologii; rozumie funkcjonowanie niektórych gatunków filmowych w kinie europejskim i amerykańskim lat 60. i 70. i potrafi dokonać analizy ich reprezentantów, wskazując swoiste cechy gatunkowe,
- posiada podstawowe umiejętności badawcze z zakresu filmoznawstwa, obejmujące formułowanie i analizę problemu badawczego, dobór metody oraz opracowanie i prezentację wyników,
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami w zakresie filmoznawstwa i wykorzystuje je w procesie analizy i interpretacji,
- potrafi współpracować i współorganizować pracę w grupie, której celem jest realizacja zadania badawczego,
- wykazuje świadomość reguł służących realizowaniu zadań analityczno-interpretacyjnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student napisał pracę zaliczeniową, umieszczając analizowaną scenę w dwóch-trzech kontekstach interpretacyjnych; orientuje się w tematyce zajęć i doskonale oponował umiejętności analityczne; w procesie analizy potrafi odnieść się do literatury przedmiotowej.
dostateczny (dst; 3,0): student napisał poprawną pracę zaliczeniową zgodną z przyjętymi kryteriami, orientuje się w tematyce zajęć i nabył podstawowe umiejętności analityczne; w procesie analizy nie potrafi jednak odnieść się do literatury przedmiotowej.
Kryteria oceniania:
Podstawą oceny jest szczegółowa ocena udziału w zajęciach (wykonywania zadań i poleceń) oraz praca pisemna.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Zalecana literatura:
Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu, tłum. Maria Zawadzka, Warszawa 2011.
Analizy i interpretacje. Film polski, red. Alicja Helman, Tadeusz Miczka, Katowice 1984.
Analizy i interpretacje. Film zagraniczny, red. Alicja Helman, Katowice 1986.
David Bordwell, Parametry „Kieszonkowca”, „Film na Świecie” 1999, nr 400.
Kamil Kościelski, Orfeusz i Euredyka w Marienbadzie, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 86.
Wojciech Dobosiewicz, My wszystko słyszymy. Rozmowa FF Coppoli, w: Kino amerykańskie. Dzieła, red. E. Durys, K. Klejsa, Kraków 2006.
Grzegorz Królikiewicz, Diabeł nas podsłuchuje. Próba analizy filmu „Rozmowa”, Łódź 1994.
K. Gierat, Wątki mityczne i symbolika „Salta” T. Konwickiego, „Studia Filmoznawcze” 1979/1.
Tadeusz Lubelski, „Salto” Konwickiego, czyli artysta i odbiorcy, „Studia Filmoznawcze” 1979/3.
T. Lubelski, Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego (na podstawie analiz utworów z lat 1947-1965), Wrocław 1984.
Karolina Kosińska, Antonioni, Thomas i ja. Doświadczenie flâneura i „Powiększenie”, w: Spojrzenie Antonioniego, red. P. Kwiatkowska, Warszawa 2015.
Iwona Kolasińska, „Demon gry” święci triumf: Powiększenie Antonioniego, czyli o klęsce możliwości ludzkiego poznania w świecie pozorów, w: Dzieło filmowe – teoria i praktyka, red. J. Trzynadlowski, Wrocław 1989.
M. Jankun-Dopartowa, Labirynt Polańskiego, Kraków 2003 (część dotycząca Lokatora)
M. Jankun-Dopartowa, „Rysopis” jako duchowa biografia pokolenia, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17.
A. Kołodyński, Uciec z Arkadii, „Film” 1974, nr 39
G. Królikiewicz, Przestrzeń filmowa poza kadrem (praca dyplomowa udostępniona przez wykładowcę).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: