Classical Sociology 24-SODL-SKL
Providing classical sociological theories and teaching the abilities of transforming them into tools for cognition of contemporary world.
Students should be able to:
1) Prepare abstracts of every text on their own
2) Select theoretically and practically significant parts of the text
3) Analyze them critically
4) Evaluate their adequacy
5) Confront them with empirical reality
6) Transform theoretical structures by changing the range of their generality
7) Apply them to other aspects of reality than the author did.
Course coordinators
Bibliography
Hegel Georg Wilhelm Friedrich, Wykłady z filozofii dziejów; Zasady filozofii prawa.
A. de Tocqueville, Dawny ustrój a rewolucja.
Comte Auguste, Metoda pozytywna w szesnastu wykładach.
H. Spencer, Zasady socjologii t.2, Wstęp do socjologii.
K. Marks, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne (1844); Manifest komunistyczny; Wstęp do Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej. (Dzieła t.13)
F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie.
E. Durkheim, Zasady metody socjologicznej, Samobójstwo, Elementarne formy życia religijnego - system totemiczny w Australii.
V. Pareto, Uczucia i działania - fragmenty socjologiczne.
G. Simmel, Socjologia; Filozofia pieniądza, Pisma socjologiczne.
M. Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Polityka jako zawód i powołanie, Gospodarka i społeczeństwo.
M. Scheler, Resentyment a moralność; Problemy socjologii wiedzy..
F. Znaniecki, Metoda socjologii, Studium antagonizmu do obcych, Upadek cywilizacji zachodniej.
G. Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna.
S. Andreski, Maxa Webera olśnienia i pomyłki.
J. Szacki, Historia myśli socjologicznej
L. Coser, Masters of Sociological Thought: Ideas in Historical and Social Context.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: