Sociology of senses 24-PCDL-SCZ
TOPICS
1 Sociology of the senses - introduction
2. Embodied perception. Sensory knowledge
3. Sensory ethnography
4. The sensory experience of space
5. Sight
6. Hearing
7. Taste
8. Smell
9. Touch
10. Sensory marketing
Major
Cycle of studies
Module type
Year of studies (where relevant)
Course coordinators
Assessment criteria
1) SENSORY DAY OR SENSORY WALK - you can choose to keep a diary for 2 days or take 2 walks around the city. In both cases, the students should send: (a) the results (preferably in table form: the place, situation, persons, sensory experience [intimate experiences can, of course, be omitted]; in case of walks, a map/walking route can be included) and (b) 2-page commentary
2) OBTAINING A POSITIVE ASSESSMENT FROM A WRITTEN EXAM AT THE END OF THE SEMESTER
Bibliography
• Bednarska S., Faber D. (red.) Kulturowe aspekty zmysłów. Kraków: Wydawnictwo AGH.
• Corbin A.. (1998). We władzy wstrętu. Społeczna historia poznania przez węch. Od odrazy do snu ekologicznego. Warszawa: Volumen.
• Góra S., Kulczycka J. (red.) (2004). Świat zmysłów. O znaczeniu zmysłów w kulturze. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum
• Hoffmann B. (2013). Perfumy. Kraków: Impuls.
• Hulten B., Broweus N. i M. van Dijk (2011). Marketing sensoryczny. Warszawa: PWE.
• Jakubowska H. (2019). The sociological analysis of sensory knowledge: its understanding, construction and acquisition. Society Register 3(1): 121-136.
• Jarecka U., Wieczorkiewicz A. (red.) (2014). Terytoria smaku. Studia z antropologii i socjologii jedzenia. Warszawa: IFiS PAN
• Jelewska A. (2012). Sensorium. Eseje o sztuce i technologii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
• Merleau-Ponty M. (2001). Fenomenologia percepcji. Warszawa: Fundacja Aletheia
• Pallasmaa J. (2012) Oczy skóry. Architektura a zmysły. Kraków: Wydawnictwo Instytut Architektury.
• Pietrowiak K. (2019). Świat po omacku. Etnograficzne studium (nie)widzenia i (nie)sprawności. Toruń: Wydawnictwo UMK.
• Pink S. (2009). Doing Sensory Ethnography. London: Sage.
• Rura P. (2017). ‘Doświadczenia zmysłowe w życiu codziennym: autoetnografia wielozmysłowa’, Kultura i Społeczeństwo 61(3): 149-160.
• Skowronek I. (2014). Zmysły dla zysku. Marketing sensoryczny w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
• Szczepański M,, Ślęzak-Tazbir W. (2008) ‘Miejskie pachnidło. Fragmentacja i prywatyzacja przestrzeni w perspektywie osmosocjologicznej’, Studia Regionalne i Lokalne 2(32): 18-40.
• Vannini Ph., Waskul D. and S. Gottschalk. (2011). The senses in self, society, and culture: A Sociology of the Senses. Routledge: New York.
• Wala K. (2012). ‘Spacery miejskie — od badań nad fonosferą do refleksji nad wielozmysłową konstrukcją ludzkiego doświadczenia bycia-w-świecie’, Studia Kulturoznawcze 13: 113-132.
• Wala K., Pietrowiak K. (2018). ‘Antropologia zmysłów i sensoryczna etnografia –
geneza, założenia, podejścia badawcze.’ Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia 4: 15–40
• Wieczorkiewicz A., Kostaszuk-Romanowska M. (red.) (2010). Spektakle zmysłów. Warszawa: IFiS PAN
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: