Conducted in
terms:
2021/SL, 2022/SL, 2022/SZ, 2023/SZ
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy
Ethical Dilemmas 22-FLDU-WDE
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) Celem zajęć jest komplementarna prezentacja wybranych zagadnień etycznych – metodologicznie sytuowanych na gruncie etyki społecznej, bioetyki bądź filozofii prawa – albo jako reprezentatywnych dla ujęcia formuły dylematu moralnego (DM), albo autorsko intrepretowanych przez Wykładowców w kategoriach sytuacji DM.
Cele szczegółowe przedmiotu:
C1: Przedstawienie spektrum podstawowych dylematów moralnych życia osobowego, społecznego, publicznego (sfery prywatnej i publicznej; mikro- i makroetyki) oraz umiejscowienie ich w obrębie dyscyplin filozofii i dziedzin refleksji humanistycznej.
C2: Wykazanie konieczności interdyscyplinarnego charakteru analizy sytuacji DM (rola prawa, medycyny, ekonomii itd.)
C3: Kształcenie Studentów w analizie tekstu źródłowego – filozoficznego (np. bioetycznego), prawniczego (projekty ustaw, proces legislacyjny, przepisy prawa), informacyjnego (raporty rządowe i niezależne, np. NGO), reportażowego/publicystycznego – jako materiału prezentującego zagadnienie DM.
C4: Pogłębianie umiejętności dyskursywnych i argumentacyjnych jako podstawowych narzędzi pracy filozofa moralności. Tworzenie modeli euporii dla konkretnych sytuacji dylematu
C5: Wskazanie na znaczenie zagadnień etyki praktycznej oraz refleksji nt. DM we współczesnej humanistyce, na ich rolę w tworzeniu standardów demokratycznych, poszanowania praw człowieka i obywatela
Aktualność podejmowanych w analizie sytuacji dylematycznych – jak np. bieżące debaty prawno-polityczne czy rozstrzygnięcia bioetyczne – ma zostać uchwycona w pewnej klasyczności, filozoficznej niezbywalności, samego zagadnienia DM (m.in. Nietzsche, Kant, Moore, Singer).
Information on where to find course materials
(in Polish) Platforma e-learningowa UAM: https://www.elearning.amu.edu.pl/wns/
Major
(in Polish) Filozofia
Number of hours
30
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, analiza przypadków
Course module conducted remotely (e-learning)
(in Polish) Tak, e-learning w wymiarze 8 h
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) maks. 60 h, w tym 30 h z nauczycielem (wykład)
Cycle of studies
2nd cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 2
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) Znajomość typologii dyscyplin filozoficznych – ich odmiennej problematyki i metodologii (materiał wykładu/ćwiczeń „Wstęp do filozofii”).
Course coordinators
Term 2020/SL: | Term 2022/SL: | Term 2022/SZ: | Term 2023/SZ: |
Module learning aims
(in Polish) Celem zajęć jest komplementarna prezentacja wybranych zagadnień etycznych – metodologicznie sytuowanych na gruncie etyki społecznej, bioetyki bądź filozofii prawa – albo jako reprezentatywnych dla ujęcia formuły dylematu moralnego (DM), albo autorsko intrepretowanych przez Wykładowców w kategoriach sytuacji DM.
Cele szczegółowe przedmiotu:
C1: Przedstawienie spektrum podstawowych dylematów moralnych życia osobowego, społecznego, publicznego (sfery prywatnej i publicznej; mikro- i makroetyki) oraz umiejscowienie ich w obrębie dyscyplin filozofii i dziedzin refleksji humanistycznej.
C2: Wykazanie konieczności interdyscyplinarnego charakteru analizy sytuacji DM (rola prawa, medycyny, ekonomii itd.)
C3: Kształcenie Studentów w analizie tekstu źródłowego – filozoficznego (np. bioetycznego), prawniczego (projekty ustaw, proces legislacyjny, przepisy prawa), informacyjnego (raporty rządowe i niezależne, np. NGO), reportażowego/publicystycznego – jako materiału prezentującego zagadnienie DM.
C4: Pogłębianie umiejętności dyskursywnych i argumentacyjnych jako podstawowych narzędzi pracy filozofa moralności. Tworzenie modeli euporii dla konkretnych sytuacji dylematu
C5: Wskazanie na znaczenie zagadnień etyki praktycznej oraz refleksji nt. DM we współczesnej humanistyce, na ich rolę w tworzeniu standardów demokratycznych, poszanowania praw człowieka i obywatela
Aktualność podejmowanych w analizie sytuacji dylematycznych – jak np. bieżące debaty prawno-polityczne czy rozstrzygnięcia bioetyczne – ma zostać uchwycona w pewnej klasyczności, filozoficznej niezbywalności, samego zagadnienia DM (m.in. Nietzsche, Kant, Moore, Singer).
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: