Theory in humanities 15-TWNH-NID-12
(First semester of a two-semester course. Continued as 15-TWNH-NID-22 in the second semester.)
This course focuses on the main trends in twentieth-century literary and culture theory. Lectures will provide background for the readings and explicate them where appropriate and attempt to develop a coherent overall context incorporating relevant philosophical, social and historical perspectives. After completing the course students have a sound knowledge of the history of criticism and theory, are familiar with the most significant philosophers, theorists and critics who wrote and write on the subject of literature, are familiar with the principal methods of literary studies, know the terminology necessary to discuss literary and cultural phenomena, understand critical and theoretical discourse and are capable of participating in discussions on literature and culture.
Evaluation: assessment of students' involvement in class discussion, tests; written exam after the second semester.
Module learning aims
Information on where to find course materials
Major
Methods of teaching for learning outcomes achievement
Student workload (ECTS credits)
Cycle of studies
Module type
Year of studies (where relevant)
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
Course coordinators
Bibliography
Bakuła, Bogusław. 2006. "Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki), Teksty Drugie 6: 11-32.
Bork, G.J. 2012. Algemeen Letterkundig Lexicon. Leiden: Stichting Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. (http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/index.php)
Burzyńska, A, Markowski, M. P. Teorie literatury XX wieku (podręcznik i antologia). Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006.
Cavanagh, Clare. 2003. "Postkolonialna Polska. Biała plama na mapie współczesnej teorii", Teksty Drugie 2/3: 60-71.
Geertz, Clifford. 2000. "Być tam", w: Clifford Geertz. Dzieło i życie. Wydawnictwo KR, 9-40.
Kaniewska, B., Legeżyńska A. Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskich Studiów Polonistycznych, 2002.
Lane, Richard J. 2006. Fifty Key Literary Theorists. New York: Routledge.
Said, Edward. 2005. Orientalizm. Tłum. Monika Wyrwas-Wiśniewska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Selden, Raman, Peter Widdowson, Peter Brooker. 2017. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. London, New York: Routledge.
Skórczewski, Dariusz. 2006. "Postkolonialna Polska - projekt (nie)możliwy", Teksty Drugie 1/2: 100-112.
Verkruijsse, P.J, Bork G. J. van, H Struik, G.J Vis. 2002. Letterkundig Lexicon Voor De Neerlandistiek. Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. (http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/index.php)
Warkocki, Błażej. 2006. "Jaśniejszy odcień różu, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o literaturze homoseksualnej, ale boicie się zapytać", https://queer.pl/article/186471 (sprawdzono 10/2017).
Wilkoszewska, Krystyna. 2008. Wariacje na postmodernizm. Kraków: Universitas, s. 7-19, 127-155.
Zeeman, Peter. 1991. Literatuur en context. Een inleiding in de literatuurwetenschap. Nijmegen: Ou, 24-57.
Handouts prepared by the course instructor
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: