Psychology at the second stage of education (module 2.2)
15-PSYN2EE-NA-11
Lectures relate to psychological issues extremely important to a teacher at various stages of education. The aim of the lectures is to show the importance of constant development of the teacher because of the specificity of the profession. The subject focuses on the specific difficulties in learning and helping children and youth to overcome a variety of developmental problems, social and educational. In addition the most significant issues of developmental psychology are being discussed. Lectures cover issues concerning social communication, especially nonverbal communication, conflict management at the school, building authority and assertiveness of a teacher. The course is designed to equip the future teachers in basic social skills needed in the teaching profession.
Module learning aims
(in Polish) Cele ogólne:
- Przygotowanie (podstawowa wiedza, umiejętności i kompetencje) do rozpoczęcia studiowania zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli w sytuacji szkolnej
- Przygotowanie psychologiczne do nauczania ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z rozwojem dziecka, specyficznymi formami aktywności oraz problemami dysharmonii i zaburzeń rozwojowych.
Cele szczegółowe:
1. Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy dotyczącej funkcjonowania człowieka w sytuacji szkolnej
2. Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o procesach poznawczych ucznia i nauczyciela w sytuacji szkolnej
3. Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o procesach emocjonalnych i motywacyjnych oraz o ich wpływie na funkcjonowanie ucznia i nauczyciela w sytuacji szkolnej
4. Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o przebiegu i efektach procesu rozwoju człowieka, czynnikach ryzyka zakłóceń procesu rozwoju i zaburzeń funkcjonowania w kolejnych okresach rozwoju
5. Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o dynamice procesów grupowych i społecznych w kontekście podstawowych mechanizmów społecznych, które mogą mieć miejsce w szkole między różnymi podmiotami relacji szkolnych (rodzice, uczniowie i nauczyciele)
6. Stworzenie okazji do refleksji nad uwarunkowaniami i konsekwencjami zachowania ucznia, rodzica i nauczyciela w sytuacji szkolnej
7. Uwrażliwienie na problemy związane z funkcjonowaniem człowieka w różnych okresach życia, wzbudzenie refleksji wokół rozwoju własnego i innych ludzi – ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji związanych z funkcjonowaniem szkoły
8. Przygotowanie (podstawowa wiedza, umiejętności i kompetencje) do rozpoczęcia studiowania zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli w sytuacji szkolnej (przygotowanie do zajęć przewidzianych dla studentów drugiego stopnia)
9. Kształtowanie wrażliwości etycznej i postaw prospołecznych
Information on where to find course materials
(in Polish) Biblioteka, platforma Moodle
Major
English philology
Teaching specialization
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład uczestniczący
Dyskusja - analiza wybranych problemów
Praca w grupach
Cycle of studies
1st cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 1
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: