Psychology (module 2.1)
15-PSI-NA-11
The aim of this lecture is to equip future teachers with the basic knowledge of the development of a human. The lecture aims to teach about issues related to psychological determinants (cognitive, emotional and motivational processes) and their impact on the functioning of the human and explain human behavior within the selected concepts of psychology. The lecture aims to teach about issues related to emotional and motivational processes and their impact on the functioning of the human. Psychology gives the specifics of the process of human development, along with the risk factors for the different stages of life. The psychology lectures acquire basic knowledge about the dynamics of social groups, the social and psychological mechanisms concerning functioning of the class. It helps to develop the ability to identify and analyze the risks and factors that contribute to the process of learning and education, to develop sensitivity to the multiplicity and diversity of the conditions of learning and education and help to realize the role of the teacher in the development of children, youth and functioning of the school as an organization.
Module learning aims
(in Polish) 1. Cele modułu kształcenia
• Przygotowanie (podstawowa wiedza, umiejętności i kompetencje) do rozpoczęcia studiowania zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli w sytuacji szkolnej
• Przygotowanie psychologiczne do nauczania ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z rozwojem dziecka, specyficznymi formami aktywności oraz problemami dysharmonii i zaburzeń rozwojowych.
• Cele szczegółowe:
C1 Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy dotyczącej funkcjonowania człowieka w ramach wybranych koncepcji psychologicznych
C2 Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o procesach poznawczych wykorzystywanych w procesie uczenia się i nauczania
C3 Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o procesach emocjonalnych i motywacyjnych oraz o ich wpływie na funkcjonowanie człowieka
C4 Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o przebiegu i efektach procesu rozwoju człowieka, czynnikach ryzyka zakłóceń procesu rozwoju i zaburzeń funkcjonowania w kolejnych okresach rozwoju
C5 Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o dynamice procesów grupowych i społecznych w kontekście podstawowych mechanizmów społecznych.
C6 Stworzenie okazji do refleksji nad uwarunkowaniami i konsekwencjami zachowania człowieka w różnych sytuacjach społecznych
C7 Uwrażliwienie na problemy związane z funkcjonowaniem człowieka w różnych okresach życia, wzbudzenie refleksji wokół rozwoju własnego i innych ludzi
C8 Przygotowanie (podstawowa wiedza, umiejętności i kompetencje) do rozpoczęcia studiowania zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli w sytuacji szkolnej (przygotowanie do zajęć przewidzianych dla studentów drugiego stopnia)
C9 Kształtowanie wrażliwości etycznej i postaw prospołecznych
Information on where to find course materials
(in Polish) Biblioteka Filologiczna Novum, Platforma WAMU Moodle
Major
English philology
Teaching specialization
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład uczestniczący
Dyskusja - analiza wybranych problemów
Praca w grupach
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) 2
Cycle of studies
1st cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 1
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: