Dutch as a foreign language - 1. Vocabulary; 2. Writing and listening; 3. Phonetics; 4. Grammar; 5. Conversations
15-PNJN-2BA-12
(First semester of Dutch as a foreign language classses for 2BA. Continued as 15-PNJN-2BA-22.)
This course consists of five components: vocabulary (the course book), writing and listening, phonetics, speaking and grammar. The course aims at developing communicative skills (both oral and written) in Dutch at the intermediate level. The aim of this course is bringing students up to a higher level of lexical and grammatical skills. The course contents a wide range of advanced vocabulary, communication skills, writing and grammatical skills. They expand oral comprehensibility and write complete sentences, a standard paragraph, and short content-based essays. After completing the course students are able to express opinions on various matters, specified topics are covered during the course which are set out at the beginning of the year (e.g. personality and character, communication, politics, health, work, technology, stereotypes, sports). The evaluation includes grammar and vocabulary tests and oral tests, monitoring of student's work in the classroom and the final exam consisting of a written and oral part after the summer semester. In order to take the exam at the end of the academic year, the student must complete all three components of the course in the winter and in the summer semester. The exam is considered passed if the student obtains at least 61% of both parts.
Module learning aims
(in Polish) 1. (CW1) Słownictwo (kurs podręcznikowy):
1. Budowanie zasobu słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie średnio-zaawansowanym.
2. Nauka i rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji w wybranych sytuacjach.
3. Nauka i rozwijanie umiejętności czytania dłuższych tekstów niderlandzkojęzycznych o tematyce ogólnej.
2. (CW2) Pisanie i słuchanie:
1. Wyrobienie umiejętności pisanie kompleksowych i szczegółowych tekstów na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego: błędy w tych tekstach nie mogą utrudniać czytelnikowi ich zrozumienia, sam tekst jest napisany przyjemnym do czytania stylem, a między poszczególnymi zdaniami widać logiczny związek
2. Wyrobienie umiejętności wychwycenia i rozumienia ogólnych i szczegółowych informacji z programów radiowych i telewizyjnych (po dwukrotnym wysłuchaniu), o ile używana w nich odmiana języka niderlandzkiego to język standardowy (a nie np. dialekt).
3. (CW3) Fonetyka:
1. Doskonalenia poprawnego wymawiania dźwięków w języku niderlandzkim (samogłoski długie i krótkie, spółgłoski, dwugłoski).
4. (CW4) Gramatyka:
1. Utrwalenie praktycznej wiedzy na temat podstawowych aspektów gramatyki języka niderlandzkiego (części mowy, budowa zdania).
5. (CW5) Konwersacje:
1. Rozwijanie zasobu słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie średnio-zaawansowanym.
2. Nauka i rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji (pisemnej i ustnej) w sytuacjach dnia codziennego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Information on where to find course materials
WA Moodle platform.
Major
Philology
Specialization: Dutch studies
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) 1. (CW1) Słownictwo (kurs podręcznikowy):
1. ćwiczenia leksykalne w wybranych zakresach tematycznych
2. ćwiczenia ustne polegające na odgrywaniu wybranych sytuacji komunikacyjnych
3. ćwiczenia sprawdzające rozumienie tekstów z wybranych zakresów tematycznych
2. (CW2) Pisanie i słuchanie:
1. Ćwiczenia w pisaniu: tworzenie własnych tekstów, a następnie praca z feedbackiem otrzymanym od wykładowcy.
2. Ćwiczenia w słuchaniu z wykorzystaniem autentycznego materiału audio-wizualnego.
3. (CW3) Fonetyka:
1. Intensywne ćwiczenia fonetyczne rozwijające i sprawdzające umiejętność rozróżnienia samogłosek długich i krótkich, dwugłosek i spółgłosek oraz ich prawidłowego zapisu, a także prawidłowego akcentowania w języku niderlandzkim.
4. (CW4) Gramatyka:
1. ćwiczenia pisemne i ustne utrwalające i poszerzające wiedzę zdobytą w ramach zajęć z językoznawstwa niderlandzkiego i gramatyki opisowej języka niderlandzkiego
5. (CW5) Konwersacje:
1. Ćwiczenia leksykalne i rozszerzanie zasobu słownictwa poprzez tworzenie własnych list słownictwa.
2. Różnorodne ćwiczenia ustne: odgrywanie dialogów i scenek; praca w parach i małych grupach; odgrywanie sytuacji na podstawie tekstów, dialogów i scenek.
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 300h
Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć - 100h
Praca własna studenta - przygotowanie do egzaminu - 20h
SUMA GODZIN - 420h
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 14
Cycle of studies
1st cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 2
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) Znajomość języka niderlandzkiego na poziomie A2 potwierdzona pozytywną oceną z egzaminu PNJN na pierwszym roku studiów.
Bibliography
Fontein A., A. Pescher-ter Meer. 2004. Nederlandse Grammatica voor Anderstaligen. Utrecht: NCB.
Schoenaerts, P. en H. van Loo. 2003. Niet vanzelfsprekend. Nederlands voor anderstaligen. Leuven: Acco.
Wuyts, An. 2009. Nederlands voor gevorderde anderstaligen. Tekstboek 1. Leuven: Acco
Multimedia from www.deredactie.be, www.nrc.nl (TV news)
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: