Conducted in
terms:
2020/SZ, 2021/SZ, 2022/SZ, 2023/SZ
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Educational Studies
Theoretical Basics of Guidance and Psychopedagogical Help 11-TPPP-5PPP-n
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) • Scharakteryzowanie celów, form pomocy psychopedagogicznej, atrybucyjnych modeli pomocy. Analiza zaufania, podmiotowości i autonomii jednostki jako podstawowych kategorii w zakresie działań pomocowych. Zdefiniowanie i dokonanie deskrypcji podstawowych rodzajów pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Scharakteryzowanie głównych koncepcji poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, dialogowe i liberalne) oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Dokonanie opisu modeli działalności doradców. Wskazanie na rolę osobistej teorii pomagania i jej znaczenie dla indywidualnego rozwoju zawodowego.
• Wskazanie na całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Ukazanie specyfiki poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorów ludzkiego życia – modele poradnictwa: poradnictwo technologiczno-edukacyjne, życiowe i biograficzne.
• Przekazanie wiedzy z zakresu propedeutyki poradoznawstawa. Zapoznanie studentów z głównymi kierunkami badań nad poradnictwem (kierunek pozytywistyczny, interpretatywny, emancypacyjno-krytyczny, postmodernistyczny) oraz omówienie genezy poradnictwa oraz głównych kierunków jego rozwoju w ujęciu historycznym.
• Scharakteryzowanie poradnictwa jako działalności społecznej w kontekście kulturowym - dynamika przemian poradnictwa polskiego i europejskiego. Przedstawienie zjawiska eksplozji poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.
• Omówienie roli poradnictwa w systemie edukacyjnym. Scharakteryzowanie dziedzin poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej. Wskazanie na zindywidualizowany charakter świadczenia pomocy i realizowania funkcji doradczych wobec uczniów doświadczających sytuacji trudnych, krytycznych, problemów edukacyjnych i życiowych.
• Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji poradniczych realizowanych przez pedagoga w zróżnicowanych instytucjach pomocowych. Wskazanie na zasady etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych.
• Rozwijanie umiejętności analizowania literatury naukowej z zakresu poradoznawstwa i poradnictwa oraz pomocy psychopedagogicznej
Major
(in Polish) pedagogika
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) wykład z elementami konwersatoryjnymi
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) 2
Module type
compulsory
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) Wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki lub dyscyplin pokrewnych realizowanych w ramach studiów licencjackich oraz z zakresu poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej realizowanej w ramach I roku studiów II stopnia.
Course coordinators
Term 2021/SZ: | Term 2020/SZ: | Term 2022/SZ: | Term 2023/SZ: | Term 2019/SZ: |
Bibliography
Term 2020/SZ:
None |
Term 2021/SZ:
None |
Term 2022/SZ:
None |
Term 2023/SZ:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: