Conducted in
term:
2020/SZ
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Russian and Ukrainian Studies
(for:
Faculty of Modern Languages and Literatures)
Fundamentals of psychology for teachers (part 1) 09-MPPsych1-12
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) Główną ideą zajęć jest przygotowanie, zbudowanie funkcjonalnego rusztowania, do samodzielnego kry-tycznego i twórczego myślenia o zastosowaniach psychologii w praktyce szkolnej. Korzystając z klasycz-nych i współczesnych teorii, modeli, wyników badań, przykładów praktycznych chcemy uwrażliwić studen-tów na wielość i różnorodność uwarunkowań procesu uczenia się i wychowania. Konstrukcja wykładów będzie wspierała rozwój myślenia krytycznego, w tym gotowości do wykorzystania ogólnej wiedzy nau-kowej w procesie dokonywania obserwacji, wnioskowania, interpretacji, oceny oraz komunikowania się z innymi podczas rozwiązywania złożonych problemów, szczególnie dotyczących zjawisk szkolnych. Psy-chologia może dostarczyć narzędzi do różnicowania myślenia krytycznego (uważnego, wytrwałego, re-fleksyjnego, opartego na wnikliwych obserwacjach i precyzyjnych definicjach) i zdroworozsądkowe-go/potocznego (często stronniczego, nasyconego stereotypami, uprzedzeniami, nadinterpretacjami, nie-uprawnionymi uogólnieniami i innymi błędami myślenia). W tym względzie, dzięki poszerzaniu wiedzy z obszaru psychologii możemy rozwijać postawę refleksyjnego praktyka, gotowego do wieloaspektowego analizowania zjawisk związanych z funkcjonowaniem człowieka w sytuacjach społecznych, szczególnie w sytuacji szkolnej.
Cele szczegółowe:
• Poszerzenie wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w ramach wybranych koncepcji psycholo-gicznych
• Rozwinięcie samodzielnego, twórczego i krytycznego myślenia na temat uwarunkowań i kon-sekwencji zachowania człowieka w różnych sytuacjach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji szkolnej
• Zwiększenie gotowości do praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej w codziennej pracy nauczyciela
• Wykształcenie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników ryzyka oraz czynników sprzyja-jących w procesie rozwoju, uczenia się i wychowania
• Uwrażliwienie na wielość i różnorodność uwarunkowań procesu rozwoju, uczenia się i wycho-wania
• Poszerzenie świadomości na temat roli nauczyciela w rozwoju dzieci, młodzieży i funkcjono-waniu szkoły jako organizacji
• Zwiększenie wrażliwości etycznej i postaw prospołecznych w procesie identyfikacji z rolą za-wodową nauczyciela
W części drugiej zajęcia poświęcone są zrozumieniu funkcji wieku szkolnego w cyklu życia i rozwoju czło-wieka. Na plan pierwszy wybija się tu jego funkcja socjalizacyjna. W tym okresie dziecko powinno przy-wiązać się do własnej społeczności i jej kultury. Powinno opanować podstawową wiedzę i nauczyć się stosować ją w konwencjonalny sposób. W sensie psychologicznym oznacza to podporządkowanie wła-snego zachowania i własnych procesów psychicznych obowiązującym w społeczności wzorom funkcjo-nowania.
W procesie formowania tożsamości faza ta odpowiedzialna jest przede wszystkim za międzypo-koleniową ciągłość doświadczeń. Kluczowe w tym procesie znaczenie ma rozpoznawanie tzw. niezmienni-ków (stałości zarówno dotyczących rzeczywistości fizycznej jak i społecznej) to znaczy wzorów, reguł i zasad oraz pojęć naukowych z zakresu zróżnicowanych działów nauki.
Kluczowe mechanizmy temu służące to: 1. identyfikacja rozumiana jako identyfikowanie czegoś i identyfikowanie się z kimś, 2. uczenie się pod kierunkiem. Ich poprawne i łączne działanie prowadzi w tym wieku do opanowanie przez dziecko roli ucznia. Kompetencja ta pozwala mu radzić sobie z sytuacjami zadaniowymi poprzez poszukiwanie nauczycieli i uczenie się od nich.
Major
(in Polish) kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska
specjalność studiów: filologia rosyjska
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Dyskusja
Metoda analizy przypadków
Uczenie problemowe (Problem-based learning)
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Course module conducted remotely (e-learning)
(in Polish) nie
Cycle of studies
2nd cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 1
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) brak
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: