Conducted in
terms:
2021/SL, 2022/SZ, 2024/SZ, 2025/SL
ECTS credits:
unknown
Language:
Romanian
Organized by:
Institute of Romance Studies
(for:
Faculty of Modern Languages and Literatures)
Romanian-Polish contrastive grammar 09-GKRP-5LR-11
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) 1/ Przekazanie wiedzy o różnicach między polskim i rumuńskim systemem fonologicznym
2/ Przekazanie wiedzy o różnicach między polskimi i rumuńskimi klasami morfologicznymi i kategoriami fleksyjnymi
3/ Przekazanie wiedzy o różnicach w strukturze polskiego i rumuńskiego wyrazu
4/ Przekazanie wiedzy o różnicach między polską i rumuńską paradygmatyką werbalną i nominalną
5/ Przekazanie wiedzy o różnicach między polskim i rumuńskim systemem słowotwórczym
6/ Przekazanie wiedzy o różnicach w strukturze polskiej i rumuńskiej grupy nominalnej oraz wypowiedzenia niezdaniowego
7/ Przekazanie wiedzy o różnicach w strukturze polskiego i rumuńskiego zdania pojedynczego
8/ Przekazanie wiedzy o różnicach w strukturze polskiego i rumuńskiego zdania złożonego
9/ Wyrobienie u studentów umiejętności identyfikowania i definiowania różnic strukturalnych i funkcjonalnych między dwoma różnymi językami, jakie stanowią polski i rumuński
10/ Wyrobienie u studentów umiejętności przeprowadzania analizy kontrastywnej elementów składających się na dwa różne systemy językowe, reprezentowane przez polski i rumuński
11/ Ukazanie praktycznych zastosowań wyników analizy kontrastywnej systemu gramatycznego (w zakresie fonologii, morfologii kategorialnej, fleksji, słowotwórstwa oraz składni) języka rumuńskiego i polskiego (w translatoryce, leksykografii, glottodydaktyce,…)
12/ Kształtowanie świadomości o różnorodności kulturowej przejawiającej się w dwóch różnych genetycznie i systemowo języków
Major
(in Polish) filologia rumuńska
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Uczenie problemowe (Problem-based learning)
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)
Metoda ćwiczeniowaPokaz i obserwacja
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Praca w grupach
Cycle of studies
1st cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 3
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach obowiązkowego przedmiotu-modułu ‘Gramatyka opisowa języka rumuńskiego’.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: