Conducted in
terms:
2021/SZ, 2022/SZ, 2023/SZ, 2025/SL
ECTS credits:
3
Organized by:
Institute of Applied Linguistics
(for:
Faculty of Modern Languages and Literatures)
Psycholinguistics 09-FR-PL-11
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) - Wprowadzenie do problematyki akwizycji i nauki języka z punktu widzenia psycholingwistyki oraz dostarczenie studentom filologii teoretycznych podstaw do podejmowania kształcenia z zakresu metodyki nauczania języków obcych oraz dalszych studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki.
- Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami, jakimi zajmuje się psycholingwistyka.
- Poznanie procesów psychicznych umożliwiających człowiekowi nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych.
- Zapoznanie z biologicznymi i społecznymi podstawami zachowań komunikacyjnych człowieka oraz z modelem wiedzy językowej człowieka.
- Zapoznanie z charakterystyką kompetencji językowej - z wytwarzaniem i percepcją mowy.
- Prezentacja teoretycznych i empirycznych podejść do problemu badania przyswajania języka przez małe dziecko. Zapoznanie z rozwojem języka dziecka z od najwcześniejszych prób komunikowania się z otoczeniem do momentu pełnego przyswojenia języka toczenia.
- Zapoznanie z psycholingwistyczną analizą czynności czytania.
- Zaprezentowanie kilku modeli rozwoju umiejętności czytania u małych dzieci.
- Przekazanie wiedzy o dwujęzyczności i przyswajaniu języka drugiego oraz zapoznanie z próbą odpowiedzi na pytanie, czy istnieje optymalny wiek do nauki języka drugiego oraz czy przyswajanie drugiego języka przypomina w kategoriach psycholingwistycznych przyswajanie języka pierwszego.
Information on where to find course materials
(in Polish) Informacje o dostępności materiałów przekazuje prowadzący.
Major
(in Polish) Filologie regionów
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔
Wykład konwersatoryjny ✔
Dyskusja ✔
Praca z tekstem ✔
Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔
Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta*
Przygotowanie do zajęć 20
Czytanie wskazanej literatury 20
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10
SUMA GODZIN 90
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3
Cycle of studies
1st cycle
Year of studies (where relevant)
Year 2
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) brak
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: