Introduction to the module: Cultural studies. 08-SODU-WSK
1. Social sciences between the academic discourse and political engagement.
2. Visual representations and the design of visual messages.
3. Gender and body as analytical categories and the subject of socjological research.
4. Trends: mapping and agency.
5. Presentation of a 2-year module programme and its constituent courses.
Module learning aims
Major
Cycle of studies
Module type
Year of studies (where relevant)
Learning outcomes
1. Is aware of the fact that cultural representations are socially constructed.
2. Defines gender and sexuality from the cultural studies perspective.
3. Can identify the social meaning of antidiscriminational actions.
4. Knows the meaning of the most important ideas related to the subject of lifestyles and trends.
5. Can describe and interpret the changes within the chosen trends and lifestyles.
Assessment criteria
Preparing a dictionary entry related to the issues discussed during the course
Bibliography
Wybrana literatura przeglądowa
Barker Chris (2005). „Studia kulturowe. Teoria i praktyka", Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bergström Bo (2009). „Komunikacja wizualna", Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bourdieu Pierre (2005). „Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia.” Warszawa: SCHOLAR.
Bradley Harriet (2008). „Płeć”. Warszawa: wyd. Sic!
Callamard Agnes (2001). „Metodologia badań nacechowanych wrażliwością na społeczno-kulturową tożsamość płci.” Gdańsk: Amnesty International Polska.
Gunther Kress, van Leuuven Theo (2006), “Reading Images. The Grammar of Visual Design", London-New York: Routledge.
Harkin James (2010). "Trendologia. Niezbędny przewodnik po przełomowych ideach". Kraków: Znak.
Jakubowska Honorata (2009). „Socjologia ciała”. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Mucha Janusz (red.) (1999). „Kultura dominująca jako kultura obca”. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: