Social Pedagogy 08-PCDL-PED
Objectives: presenting social pedagogy as an academic discipline and one of the main scientific areas of pedagogy; introducing to pedagogic aspects of socio-environmental conditions of upbringing and human development; orientation in practical application of social pedagogy to transform life environment into educational environment, perfect social care systems and education in relation to values.
Outcomes: students gain knowledge about socio-environmental conditions of upbringing and human development in the perspective of social and cultural transformation; gain abilities to notice and distinguish social issues and problems; understand significance of professional social diagnosis for effective solving individual and social problems; understand significance of educational cooperation with different social groups and institutions, aiming to optimize activities of different social environments.
Course coordinators
Bibliography
I. Lepalczyk, T. Pilch (red.), Pedagogika społeczna, Warszawa 1995; E. Górnikowska, A. Radziewicz-Winnicki (red.), Pedagogika społeczna w Polsce - miedzy stagnacją a zaawansowaniem, Katowice,1999; M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000; A. Radziewicz-Winnicki (red.), Edukacja a życie codzienne, Tom I, II, Katowice 2002; S. Kawula, Pedagogika społeczna. Dokonania - Aktualności - Perspektywy, Toruń 2003; A. Radziewicz-Winnicki, B. Kromolicka , M. Noszczyk - Bernasiewicz (red.), Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku. Przemiany w nauce, obecność międzynarodowa, kręgi tematyczne prac badawczych, Katowice 2007; E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Tom I, II, Warszawa 2007; A. Radziewicz - Winnicki, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: