Media Communication 08-KUDL-KOM
History of media communication. The beginnings of media studies.
Basic paradigms in the science of communication.
Methodologies of communication sciences, media communication as a subject of research.
Concepts and models of media communication.
Mass culture and popular culture and communication.
Media influence, persuasion and propaganda.
Old and new media. New paradigms of communication.
Basic theoretical orientations of media communication - psycho-culturalism, Frankfurt school, British cultural studies.Basic theoretical orientations of media communication - research on discourse, semiotics, feminist and postcolonial concepts.
Basic theoretical orientations of media communication - poststructuralism, postmodernism.
Module learning aims
Information on where to find course materials
Major
Number of hours
Methods of teaching for learning outcomes achievement
Student workload (ECTS credits)
Cycle of studies
Module type
Year of studies (where relevant)
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
Course coordinators
Learning outcomes
Student has knowledge of basic concepts and theories, as well as their historical development and importance for media communication in Western culture.
Student knows and understands basic concepts of media communication, has knowledge about the contexts of occurrence and conditions of communication, is able to define and knows basic problems connected with concepts of mass media, mass culture, popular culture.
Student chooses appropriate methods and techniques of researching phenomena and processes of media communication.
Properly analyzes the role of media in social communication, recognizes processes, phenomena and media messages, is able to properly interpret media messages.
Understands the specificity of media functioning and media messages, has knowledge about the ways of constructing media messages, their production and reception.
Applies selected theories, discourses and research methods to interpret selected media messages.
Student points out the differences between different media models and has knowledge of how these models can be used.
Formulates written statements (a pass mark) and oral statements (discussion, group work).
Is able to discuss roles, functions, goals and causes of media communication.
Assessment criteria
Checking the preparation for classes (knowledge of texts, ability to recall arguments related to specific concepts, knowledge of theses and assumptions contained in the texts).
Evaluation of work during classes (use of theoretical content for practical tasks, discussion, group work).
Evaluation of essays and written tests.
Bibliography
A.Briggs, P. Burke, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, przeł. Jedliński, PWN, Warszawa 2010, s. 243-316.
R. Debray, Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010, s. 3-81.
Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, pod red. B. Dobek-Ostrowskiej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 9-39.
Współczesne systemy komunikowania, pod red. B. Dobek-Ostrowskiej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998, s. 10-21, 41-60.
W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, [w:] Estetyka i film, pod red. A. Helman, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1972.
J. Ortega y Gasset, Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Wyd. Muza, Warszawa 2008.
G. Le Bon, Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprocki, Wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2009.
D. Macdonald, Teoria kultury masowej [w:] Kultura masowa, wybór, przekład, przedmowa: Cz. Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, s. 14-36.
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, PWN, Warszawa 2007.
J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, przeł. A. Gierczyk, Astrum, Wrocław 2008.
F. Cassetti, R. Odin, Od paleo- do neotelewizji. W perspektywie semiopragmatyki, przeł. I. Ostaszewska [w:] Po kinie…? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, pod red. A. Gwoździa, Universitas, Kraków 1994.
P. Levinson, Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
D. Riesmann, Samotny tłum, PWN, Warszawa 1971.
M. Horkheimer, T. W. Adorno, Dialektyka oświecenia, rozdział: Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo.
J. Habermas, Typy działania komunikacyjnego, przeł. A. M. Kaniowski, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, red. A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Scholar, Warszawa 2006, t.2., s. 985-990.
C. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
T. A. van Dijk, Badania nad dyskursem, przeł. G. Grochowski, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, red. A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Scholar, Warszawa 2006, t.2, s. 1020-1046.
J. Lemke, Analiza krytyczna w obszarze mediów, [w:] Krytyczna analiza dyskursu, red. A. Duszak, N. Fairclough, Universitas, Kraków 2008.
R. Barthes, Mit dzisiaj, Idem, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000.
M. Castells, Społeczeństwo sieci, red. M. Marody, PWN, Warszawa 2008, s. 19-84.
M. Filiciak, Internet, [w:]Media audiowizualne, red. W. Godzic, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 104-124.
J. Fiske, Kulturowa ekonomia fandomu, „Kultura popularna” nr 3 (21), 2008, s.17-29.
L. Manovich, Praktyka (medialnego) życia codziennego, „Kultura popularna”, nr 4 (22), 2008, s. 71-81.
H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, WAiP, Warszawa 2007, s. 7-59.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: