(in Polish) Historia muzyki XX i XXI wieku 05-HMU-35
Introduction into the major stylistic tendencies in the instrumental and stage music of the 20-th and 21-th century is the basic aim of the classes. Student: 1) gain the knowledge of the musical aesthetics of investigated works, the features of composer workshop, the changes of the musical language and style of the works under discussion; 2) gain the skills necessary to auditory recognition of analysed musical works; 3) gain the understanding of impact of the aesthetic and workshop assumptions on the evolution of musical language.
Bibliography
E. Salzman, Twentieth-Century Music: An Introduction, New Jersey 1988; P. Griffith, Modern Music, The Avantgarde since 1945, London 1981; R. L. Smith, Debussy Studies, Cambridge 1997; A.Jarzębska, Idea relacji serialnych w muzyce XX wieku, Kraków 1985; M.J.Grant, Serial Music, Serial Aesthetics. Compositional Theory in Post-War Europe, Cambridge 2001;L. Rognoni, Wiedeńska szkoła muzyczna, Kraków 1978;M.Hermann, Analiza muzyki XX wieku. Zeszyt 1: Atonalność i dodekafonia, Kraków 2002.P. Hindemith, Unterweisung im Tonsatz, Mainz 1937-39.E. Varèse, Wspomnienia i myśli. "Res Facta" 1, Poznań 1967.A. Webern, Droga do komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, "Res Facta" 1, Poznań 1967.J. Cage, Odczyt o niczym. "Res Facta" 1, Poznań 1967.F.B. Mâche, Messiaen - doświadczenia i perspektywy. "Res Facta" 3, Poznań 1969.M. Kagel, Teatr instrumentalny. "Res Facta" 3, Poznań 1969.H.G. Helms, Podstawowe założenia teatru muzycznego. "Res Facta" 3, Poznań 1969.G. Gould, Perspektywy muzyki nagrywanej. "Res Facta" 3, Poznań 1969.E. Denisow, O instrumentacji Dymitra Szostakowicza, "Res Facta" 4, Poznań 1970.I. Xenakis, W stronę metamuzyki, "Res Facta" 4, Poznań 1970.I. Strawiński, Poetyka muzyczna. "Res Facta" 4, Poznań 1970.L.A. Hiller, Ł.M. Issacson, Muzyka eksperymentalna - komponowanie z pomocą komputera. "Res Facta" 5, Poznań 1971.A. Jarzębska, Atonalność, dodekafonia, serializm - interpretacja zakresu semantycznego. "Muzyka" 4, 1994.D. Krawczyk, Co to jest grafika muzyczna. "Muzyka" 1, 1998.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: