This course is not currently conducted!
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
(in Polish) Instytut Filologii Polskiej
Student's Hearing and Sight Defects as Special Educational Needs 03-F-WSW
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) Cele proponowanych zajęć fakultatywnych:
- określenie tożsamości uczniów z wadą wzroku, a także uczniów z wadą słuchu w aspekcie specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- omówienie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów na tle sposobów definiowania niepełnosprawności w świetle dokumentów prawnych;
- wskazanie ograniczeń w komunikacji występujących w pracy z uczniem niedosłyszącym i głuchym;
- klasyfikacje funkcjonalne i audiometryczne uszkodzeń słuchu;
- wskazanie trudności z funkcjonowaniem ucznia niewidomego i niedowidzącego na zajęciach przedmiotowych;
- edukacja głuchych i niedosłyszących w Polsce i na świecie;
- wskazanie możliwości dostosowania zajęć dydaktycznych do możliwości percepcyjnych ucznia głuchego, niedosłyszącego, niewidomego i niedowidzącego);
- przedstawienie problemu z określeniem statusu polszczyzny jako języka pierwszego, obcego lub drugiego ucznia z wadą słuchu i wyjaśnienie braku możliwości przyjmowania jednoznacznych rozstrzygnięć;
- przedstawienie korzyści z wykorzystania metod glottodydaktycznych na zajęciach języka polskiego, w których uczestniczą uczniowie z wadą słuchu;
- zapoznanie Studenta ze sposobami dostosowania materiałów edukacyjnych do potrzeb ucznia z wadą słuchu (graficzne, napisy do materiałów audiowizualnych, skryptu z zajęć i in.),
- przedstawienie Studentom możliwości dostosowania narzędzi dydaktycznych do potrzeb ucznia z wadą wzroku (audiodeskrypcja);
- kształcenie umiejętności przygotowania wybranego problemu dotyczącego literatury, kultury lub języka adresowanego do ucznia z wadą słuchu lub wzroku;
- przygotowanie Studenta do podjęcia próby dostosowania wybranych zadań do ucznia niesłyszącego lub niedowidzącego i niewidomego.
Information on where to find course materials
(in Polish) literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącą zajęcia na pierwszym spotkaniu
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) metody pracy:
- problemowa
- elementy wykładu/prezentacji przygotowywanych przez prowadzącego/ uczestników
- zadania i projekty grupowe
- gry dydaktyczne
Praca podczas zajęć będzie często zespołowa, rzadziej indywidualna.
Module type
elective
Course coordinators
Term 2019/SL: | Term 2018/SL: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: