Praktyczna nauka języka angielskiego 4 - 1. Fonetyka; 2. Mówienie; 3. Pisanie 15-PNJA-1MA-ZU
1. (CW1) Fonetyka
1. Wprowadzenie do kursu. Nagrania diagnostyczne spontanicznych
wypowiedzi studentów. Ćwiczenia na rozumienie ze słuchu.
2. Akcent wyrazowy, rytm, intonacja, formy słabe
3. Spółgłoski i zbitki spółgłoskowe
4. Samogłoski i dyftongi
--------------------
2. (CW2) Mówienie
1. Wprowadzenie do kursu: przedstawienie sylabusa i omówienie wymagań
oraz bloków tematycznych. Ćwiczenia leksykalne i spontaniczne
wypowiedzi ustne.
2. Blok 1: Praca i kariera (Work and careers)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
3. Blok 2: Sport, gry i fitnes (Sport, games and fitness)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
4. Blok 3: Równość płci (Gender issues)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
5. Blok 4: Alternatywne poglądy (Alternative ideas)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
6. Blok 5: Psychologia (Psychology)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały audiowizualne. Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
7. Blok 6: Sztuka i kultura (Arts and culture)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
8. Blok 7: Rozrywka (Entertainment)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
9. Blok 8: Media i środki masowego przekazu (Media and journalism)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
10. Blok 9: Problemy etyczne (Ethical issues)
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w
ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach
zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały
audiowizualne.
Zadanie domowe: przygotowanie materiału gramatycznego do testu
sprawdzającego materiał na podstawie podręcznika gramatycznego.
11. Egzamin Próbny Pisemny (1 semestr)
12. Konsultacje indywidualne: omówienie wyników egzaminu ustnego 15-
13. Egzamin Próbny Pisemny (2 semestr)
14. Egzamin Próbny Ustny (1 semestr)
15. Podsumowanie kursu: ćwiczenia wypowiedzi ustnej z wykorzystaniem
pytań egzaminacyjnych.
3. (CW3) Pisanie
1. Utrwalenie wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji eseju
akademickiego argumentacyjnego (wstęp, teza, akapity, rozwinięcia,
metody zawierania kontr-tezy, efektywność zakończenia, logika i spójność
wywodu)
2. Powtórzenie, pogłębieniem lub wprowadzenie umiejętności makro
związanych z pisaniem i korektą tekstów na poziomie zaawansowanym:
istotne struktury gramatyczne (typu zdań), struktury stylistyczno-retoryczne
(anty-teza, paralelizm, zdania emfatyczne), efektywne słownictwo i
frazeologia dla kontroli spójności tekstu, itp.
3. Pogłębienie umiejętności badawczych – przygotowanie i korekta 4
esejów (300) słów, gdzie łączy własne treści z materiałami źródłowymi i
stosuje podstawy standardu dokumentacyjnego WA stylesheet.
4. Utrwalenie/pogłębienie/wprowadzenie umiejętności efektywnego
streszczania i parafrazowania tekstów pisemnych lub nagranych,
akademickich i prasowych (do 300 słów)
5. Pogłębienie i ćwiczenie umiejętności pisania esejów (do 350-430 słów) w
oparciu o różne materiały źródłowe na czas (przygotowanie do egzaminu)
6. Pogłębienie umiejętności krytycznego odbioru i dyskutowania tekstów
oraz zawartych w nich argumentów, myśli i przekonań autorów
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/2021: | W cyklu 2018/2019: | W cyklu 2019/2020: | W cyklu 2021/2022: |
Efekty kształcenia
1. (CW1) Fonetyka
Po zaliczeniu kursu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Produkuje dźwięki brytyjskiej lub amerykańskiej angielszczyzny z zachowaniem niezbędnych kontrastów allofonicznych i fonemicznych.
2. Rozróżnia warianty wymowy angielszczyzny brytyjskiej i amerykańskiej. Jest świadomy różnic stylistycznych w kontekstach społecznych.
3. Potrafi świadomie kontrolować produkowane dźwięki, w sytuacji spontanicznej wypowiedzi; potrafi świadomie pracować nad wymową własną oraz opisać wykonywane gesty artykulacyjne.
--------------------
2. (CW2) Mówienie
Po zaliczeniu kursu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Potrafi prawidłowo posługiwać się szerokim zasobem słownictwa z różnych dziedzin na poziomie C1/C1+, z uwzględnieniem odcieni znaczeniowych, idiomów i kolokwializmów.
2. Swobodnie formułuje szczegółowe, logiczne, przejrzyste i płynne wypowiedzi ustne z zachowaniem poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej w szerokim zakresie tematów ogólnych i specjalistycznych.
3. Rozumie i poprawnie interpretuje praktycznie każdy rodzaj języka pisanego i mówionego, dostrzegając także znaczenia wyrażone pośrednio.
4. Rozumie różnice kontekstualne i znaczeniowe między różnorodnymi strukturami gramatycznymi w języku angielskim na poziomie (C1/C1+) i omawia je, posługując się odpowiednim zasobem stosownej terminologii.
5. Potrafi samodzielnie pracować nad doskonaleniem własnej znajomości gramatyki w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
--------------------
3. (CW3) Pisanie
Po zaliczeniu kursu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Potrafi konstruować różnej długości (120-450 słów) teksty ogólno-akademickie (akapity, eseje argumentacyjne, streszczenia) łącząc spójnie własne treści i tezy z materiałami źródłowymi.
2. Potrafi czytać ze zrozumieniem i dyskutować o tekstach o dowolnej długości w języku angielskim, również spoza obszaru swoich zainteresowań, wyodrębniając główne i podrzędne wątki i argumenty, oraz styl i nastawienie autora.
3. Potrafi jasno i zwięźle, stosując poprawną gramatykę i styl, przedstawić w formie pisemnej poglądy i opinie, także w warunkach ograniczenia czasowego i w odniesieniu do skomplikowanych tematów.
4. Potrafi wyróżnić w tekście rózne rodzaje błędów w konstrukcji zdania, typy zdań, błędy w interpunkcji I w emfazie.
Kryteria oceniania
1. (CW1) Fonetyka
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F – sprawdzanie przygotowania do zajęć, monitorowanie pracy na zajęciach, ocena nagrań diagnostycznych i zaliczeniowych oraz ćwiczeni w transkrypcji, ocena ćwiczeń na rozumienie ze słuchu;
Kryteria oceniania:
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
--------------------
2. (CW2) Mówienie
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
1. F – Monitorowanie w czasie zajęć
2. F – Monitorowanie wypowiedzi ustnych; ocenianie przygotowanych prezentacji
3. F – Testy leksykalne
4. P – Ustny egzamin próbny (1x)
5. P – Pisemny egzamin próbny (2x)
6. P – Pisemny i ustny egzamin końcowy
Kryteria oceniania:
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
--------------------
3. (CW3) Pisanie
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
1. F – dyskusja na forum grupy i w podgrupach, streszczanie teksów
2. F – wykonywanie ćwiczeń na zajęciach w celu przyswojenia i utrwalenia materiału
3. F – prace pisemne sprawdzanie specjalnym arkuszem ocen
4. P – egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5).
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
1. (CW1) Fonetyka
Słowniki:
Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by P. Roach, J. Hartman i J. Setter. With CD-ROM.) CUP.
Wells, J. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) Pearson Education.
Podręczniki:
Wymowa brytyjska:
Bowler, B. i S. Cunningham. 1991. Headway (Intermediate and Upper Intermediate) pronunciation. OUP.
Bradford, B. 1988. Intonation in context. CUP.
Brazil, D. 1994. Pronunciation for advanced learners of English. CUP.
Cook, V.J. 1975. Active intonation. Longman.
Espeseth, M. 1999. Academic listening encounters. CUP.
Gimson, A.C. 1975. A practical course of English pronunciation. Edward Arnold.
Hancock, M. 1995. Pronunciation games. CUP.
Hancock, M. 2003. English pronunciation in use (Intermediate). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.]
Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.]
Jones, L. 1977. Functions of English. CUP.
Munro Mackenzie, M.D. 1967. Modern English pronunciation practice. Longman.
Morris-Wilson, I. 1984. English phonemic transcription. Blackwell.
Mortimer, C. 1984. Elements of pronunciation. CUP.
Nadstoga, Z. i W. Sobkowiak. 1997. The lighter side of English. Wiedza Powszechna.
O’Connor, J.D. 1967. Better English pronunciation. CUP.
O’Connor, J.D. 1971. Advanced phonetic reader. CUP.
O’Connor J.D. 1973. Phonetic drill reader. CUP.
O’Connor, J.D. i G.F. Arnold 1973. Intonation of colloquial English. (2nd ed.) Longman.
O’Connor, J.D. i J. Fletcher. 1991. Sounds English. Longman.
Ponsonby, M. 1982. How now, brown cow? Pergamon Press.
Reszkiewicz, A. 1981. Correct your English pronunciation. PWN.
Sawala K., T. Szczegóła, M. Jankowski, i J. Weckwerth. 2015. Say It Right - Multimedialny Kurs Wymowy i Słownictwa Angielskiego wersja 4.2 (+ DVD-ROM). Poznań: SuperMemo World – Oficyna Wydawnicza Atena.
Thompson, I. 1985. Intonation practice. OUP.
Trim, J.L.M. 1965. English pronunciation illustrated. CUP.
Vaughan-Rees, M. 1994. Rhymes and rhythm: A poem-based course for English pronunciation. Macmillan.
Wells, J. 2006. English intonation: An introduction. CUP. [With audio CD.]
Wymowa amerykańska:
Baker, A. 2006. Sheep or ship? Cambridge: Cambridge University Press.Cook, A. 2000. American accent training. A guide to speaking and pronouncing colloquial American English. (2nd ed.) Hauppauge, NY: Barrons.
Gilbert, J.B. 1984. Clear speech. CUP.
Sawala K., T. Szczegóła, M. Jankowski, i J. Weckwerth. 2015. Say It Right - Multimedialny Kurs Wymowy i Słownictwa Angielskiego wersja 4.2 (+ DVD-ROM). Poznań: SuperMemo World – Oficyna Wydawnicza Atena.
--------------------
2. (CW2) Mówienie
Side and G. R. Wellman. 2007. Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency.
Matasek, Maciej. 2003. English advanced vocabulary and structure Practice. Handybooks.
McCarthy, M. and F. O’Dell. 2002. English vocabulary in use – advanced. CUP.
Philips, Colin. Increase your wordpower. Altrovax Press.
Scheffler, Paweł 2005. Gramatyka angielska w zdaniach do tłumaczenia. LektorKlett.
Skipper, M. 2002. Advanced grammar and vocabulary. Express Publishing.
Watcyn-Jones, P. Test your vocabulary 3. Penguin.
Watcyn-Jones, P. Test your vocabulary 4. Penguin.
Wellman,G. 1989. The Heinemann English wordbuilder. Heinemann.
--------------------
3. (CW3) Pisanie
Bean, John i Marius Richard. 1985. The McGraw-Hill Self-Study College Workshop. NY: McGraw Hill. Com.
Davis, Jason i Rhonda Liss. 2006. Effective Academic Writing.3 The Essay. Oxford, New York: OUP.
Hult, C. A. 1996. Researching and Writing: An Interdisciplinary Approach. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Jordan, Robert Richard. 1999. Academic Writing Course.London: Longman.
Leki, Ilona. 1989. Academic Writing. Techniques and Tasks. New York: St. Martin's Press.
McCarthy, Michael i Felicity O'Dell. 2008. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: CUP.
Oshima, Alice i Ann Houge. 2006. Writing Academic English. London: Longman.
Resenwasser, David S. 2000. Writing Analytically. Boston: Wadsworth Publishing Company.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: